Kedai bebas cukai ialah kedai peruncitan yang dikecualikan daripada pembayaran cukai tempatan atau kebangsaan dan tugas-tugas tertentu, kepada keperluan bahawa barangan yang dijual akan dijual kepada pelancong yang akan membawa mereka keluar dari sebuah negara. Di mana produk boleh dijual terbebas daripada cukai berbeza-beza mengikut bidang kuasa, serta bagaimana mereka boleh dijual, dan proses pengiraan cukai atau memulangkan komponen cukai.

Tipikal kedai bebas cukai, di Lapangan Terbang Zurich
Kedai bebas cukai di Lapangan Terbang Ben Gurion, Tel Aviv, Israel
Kedai bebas cukai di Lapangan Terbang Gardermoen, Oslo, Norway

Walau bagaimanapun, sesetengah negara mengenakan kewajipan atas barang-barang yang dibawa masuk ke negara ini, walaupun mereka telah dibeli bebas cukai di negara lain, atau apabila nilai atau kuantiti barang-barang itu melebihi had yang dibenarkan. Kedai bebas cukai sering dijumpai dalam zon antarabangsa lapangan terbang dan pelabuhan, tetapi barang-barang yang boleh juga dibeli bebas cukai ke atas kapal terbang kapal dan kapal penumpang. Mereka tidak seperti yang biasanya disediakan untuk pelancong jalan raya atau kereta api, walaupun beberapa lintasan sempadan antara Amerika Syarikat dan Kanada mempunyai kedai-kedai bebas cukai untuk pelancong kereta.

Kedai-kedai telah dimansuhkan untuk pelancong intra-EU pada tahun 1999, tetapi dikekalkan untuk pelancong yang akhir tujuan di luar EU. Mereka juga menjual kepada pelancong intra EU tetapi dengan cukai yang sesuai. Sesetengah negeri wilayah khas ahli seperti Åland, Livigno dan Kepulauan Canary, adalah dalam EU tetapi luar kesatuan cukai EU, dan dengan itu masih terus bebas cukai jualan untuk semua pelancong.

Persatuan Dunia Bebas Cukai (TWFA) mengumumkan bahawa pada tahun 2011, Asia-Pasifik, dengan 35 peratus jualan peruncitan bebas cukai dan perjalanan global, menewaskan Eropah dan Amerika, dengan perakaunan kawasan ini selama 34 peratus dan 23 peratus masing-masing.31 peratus daripada jualan datang dari kategori wangian dan kosmetik, diikuti oleh arak dan kategori semangat dengan 17 peratus.[1]

Rujukan sunting