Kelahiran (Jawi: كلاهيرن, kata dasar: lahir لاهير‎ pinjaman Arab: ظَاهِر‎, rumi: ẓāhir terbitan kata kerja ظَاهَرَẓāhara "muncul...timbul, menampakkan"[1]) atau peranakan (Jawi: ڤرانقن) adalah suatu tindakan menghasilkan zuriat keturunan secara membawa keluar kandungan anak yang hidup yakni melahirkan anak atau beranak[2] setelah sekian lama bunting.

Ibu biri-biri menjilat anak yang lahir dahulu sambil meneran keluar anak kedua; kantung ketubannya yang berisi air juga kelihatan merebeh.

Dalam mamalia, proses ini dimulakan dengan hormon yang menyebabkan dinding otot rahim untuk bersentuhan, membuang janin pada tahap pembangunan ketika ia sudah siap untuk memberi makan dan bernafas. Dalam beberapa spesies anak-anak adalah prakokial dan boleh bergerak di sekitar hampir segera setelah kelahiran tetapi yang lain bergantung kepada altrisial dan benar-benar bergantung pada keibubapaan. Di dalam marsupial, janin dilahirkan pada peringkat tidak matang selepas kehamilan dalam tempoh pendek dan membangun lagi dalam rahim ibunya ialah kantung.

Beberapa reptilia, amfibia, ikan dan invertebrata juga melahirkan anak. Sesetengah darinya mengandungkan telur yang menetas di dalam tubuh ibu baru dikeluarkan kemudian, dan yang lain adalah vivipariti, dengan embrio membangun di dalam tubuhnya, seperti dalam mamalia.

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 238. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "anak". A Malay-English dictionary (romanised). I. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 27 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.

Petikan teks sunting