Ken Liu merupakan penulis cereka sains dan fantasi dari Amerika Syarikat, dan telah memenangi Anugerah Hugo beberapa kali.

Refer to caption
Liu di Sambutan Buku Texas 2016

Ken dilahirkan pada tahun 1976 di Lanzhou, Negara China. Cerpennya yang berjudul The Paper Menagerie ialah karya cereka pertama yang memenangi Anugerah Nebula, Anugerah Hugo dan Anugerah Fantasi Dunia secara serentak[1]. Antara hasil karyanya ialah The Grace of Kings (Anugerah Locus 2016: novel pertama terbaik), The Three-Body Problem (Anugerah Hugo: novel terbaik), Mono no aware (Anugerah Fantlab: cerpen terjemahan terbaik) dan Paper Menagerie (Anugerah Nebula 2011: cerpen terbaik; dll). Kebanyakan cerpen Ken sudah diterjemahkan ke Bahasa Cina, Jepun, Perancis, Sepanyol dan bahasa lain serta diterbitkan sebagai himpunan cerpen.

"Dikatakan bahawa adat seakan-akan memang selalu sebegini, tetapi itu tidak benar. Adat sebenar yang hidup melambangkan perkembangan" - pepatah masyhur daripada hasil karya Ken.

Rujukan sunting

  1. ^ Reid, Luc (2013-03-25). "Not Just Vast Armies Clashing on Dark Plains at Night: An Interview with Ken Liu". Strange Horizons. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-30. Dicapai pada 2013-05-15.