Seni khat Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k →‎Gaya melengkung: kumpulkan skrip-skrip lain
Baris 47:
Dari abad ke-14 seterusnya, gaya melengkung lain mula digunakan di wilayah Turki dan Parsi.<ref name="LOCFragments" />
 
=== Gaya-gaya skrip lain ===
Nasta'liq ialah gaya melengkung yang dibangunkan dalam dunia Parsi. Nasta'liq bererti "tergantung", yang merupakan gambaran baik mengenai cara setiap huruf dalam perkataan tergantung dari huruf sebelumnya, contoh. lebih rendah dan bukannya pada tahap yang sama.
 
[[Nasta'liq (seni khat)|Nasta'liq]] ialah gaya melengkung yang dibangunkan dalam dunia Parsi. Nasta'liq bererti "tergantung", yang merupakan gambaran baik mengenai cara setiap huruf dalam perkataan tergantung dari huruf sebelumnya, contoh.yakni lebih rendah dan bukannya pada tahapbaris yang sama.
 
Skrip [[Diwani (seni khat)|Diwani]] ialah gaya melengkung khat Arab yang berkembang semasa pemerintahan awal Empayar [[Empayar Uthmaniyyah|Uthmaniyyah Turki]] (abad ke-16 dan awal abad ke-17). Ia dicipta oleh [[Housam Roumi]] dan mencapai kemuncak popularnya di bawah Sulaiman I Agung (1520–66). Berfungsi sebagai hiasan dan mampu berhubung, ''Diwani'' dibezakan dengan kerumitan pada garis dalam huruf dan jarak dekat huruf dalam perkataan. Satu variasi ''Diwani'', ''Diwani Al Jali'' atau ''[[Diwani (seni khat)#jeli|Diwani Jeli]]''<!--"Diwani al-Jali", rather?-->, berciri banyak tanda baris dan hiasan.
[[File:Bihari script.jpg|thumb|right|Al-Qur'an (sebahagian Surah Al-Kahf dan Surah Al-Isra') dalam skrip Bihari.]]
Skrip Bihari digunakan di India semasa abad ke-15.
 
Skrip biasa bagi kegunaan harian adalah [[Ruq'ah (seni khat)|Ruq'ah]] (juga dikenali sebagai ''Riq'a''). Mudah dan senang ditulis, pergerakannya sedikit tanpa banyak penambahan. Ia merupakan yang paling biasa dilihat. Ia dianggap selangkah tinggi dari skrip Naskh yang merupakan skrip pertama diajar kepada kanak-kanak. Dalam gred berikutnya, mereka diperkenalkan kepada Ruq'ah.
 
Skrip seni khat yang dikenali sebagai skrip [[Tulisan Sini|Sini]] berkembang di China. Bentuk ini menunjukkan bukti pengaruh seni khat Cina, menggunakan berus bulu ekor kuda dan bukannya pen batang rid ("reed"). Ahli penulis khat moden dalam tradisi ini adalah Haji [[Noor Deen Mi Guangjiang]].<ref>[http://www.hajinoordeen.com/gallery.html "Gallery"], ''Haji Noor Deen''.</ref>
 
Skrip Bihari digunakan di India dalam abad ke-15. Bihari dikembangkan daripada Naskh, berlengkung, dan penggunaannya berkembang selepas wilayah utara India ditakluk Timur. Skrip ini menitikberatkan unsur sublinear huruf dan dapat dibezakan dengan coretan yang tebal di bahagian tengah dan dipahat supaya kelihatan seperti pedang pada bahagian hujung.
 
== Kaligram ==