Maktab Sultan Abu Bakar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 14.1.193.93 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 180.73.106.61
k kemas infobox
Baris 16:
| colours = {{colorbox|green}}{{colorbox|yellow}}Green and Yellow
| classrooms =.
}}
 
'''''EnglishMaktab College''Sultan Abu Bakar''' (ECMSAB), juga dikenali dengan nama '''Maktab Sultan''English Abu BakarCollege''''' (MSABEC), ialah sebuah sekolah menengah di [[Johor Bahru]], [[Johor]], [[Malaysia]].
 
== Sejarah penubuhan ==
 
'''''English College''''' (EC), juga dikenali dengan nama '''Maktab Sultan Abu Bakar''' (MSAB) ialah sebuah sekolah menengah di [[Johor Bahru]], [[Johor]], [[Malaysia]].
 
== Sejarah penubuhan ==
''English College'' ditubuhkan pada [[21 Mac]] [[1914]]. Pelajar pertamanya terdiri dari 21 pelajar terpilih dari [[Sekolah Bukit Zahrah]]. Lokasi pertama sekolah ini pada mulanya ditempatkan berdekatan dengan [[Istana Sungai Chat]] dan berhadapan dengan [[Pantai Lido]]. Bekas tapak sekolah ini masih boleh diperhatikan sehingga sekarang. Seramai 21 orang pelajar ditempatkan di EC dibawah tunjuk ajar dua orang guru yang dibawa khas dari [[England]], iaitu Mr. Morrison and Mr. Holman. 21 orang pelajar ini boleh dianggap sebagai pengasas atau permulaaan untuk EC berkembang menjadi institusi pendidikan Inggeris di Johor Bahru.