Ensiklopedia Falsafah Stanford: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 22 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q824553
k kemas
 
Baris 1:
{{Italic title}}
 
'''''Ensiklopedia Falsafah Stanford''''' ('''Stanford Encyclopedia of Philosophy (SEP))''' ialah sebuah [[ensiklopedia]] [[falsafah]] [[dalam talian]] yang diselenggara Universiti Stanford. Setiap entri ditulis dan diselenggara seorang [[pakar]] dalam bidangbidangnya, termasuk [[professor]] daridaripada lebih 65 [[universiti|institusi akademik]] di seluruh dunia. Para penulis yang menyumbang kepada ''Ensiklopedia'' memberi kebenaran kepada Universiti Stanford untuk menerbit artikel, tetapi memegang [[hak cipta]] artikel. <ref>[http://plato.stanford.edu/info.html#c Stanford Encyclopedia of Philosophy Copyright Information]</ref>
Sehingga 20 Januari 2011, SEP megandungi 1260 artikel yang diterbitkan. Selain status dalam taliannya, ensiklopedia ini juga menggunakan pendekatan akademik tradisional yang digunadigunakan kebanyakkan ensiklopedia dan [[jurnal akademik]] bagi menentukan mutu penulisan melalui:
* penulis pakar yang dipilih oleh [[editor|penyunting]] atau jawatankuasa penyunting yang cekap (tidak semestinya pakar) di dalam bidang yang termasuk diterkandung dalam ensiklopedia; dan
* [[kajian semula setara]].
 
Ensiklopedia ini ditubuhkan pada tahun 1995 oleh [[Edward N. Zalta]], dengan tujuan tak tersirat bagi menyediakan ensiklopedia dinamik yang sering dikemaskini, supaya tidak menjadi lapuk seperti ensiklopedia tercetakcetak. Piagam ensiklopedia ini membenarkan penerbitan artikel-artikel saingan tentang sesuatu topik bagi mencerminkan percanggahan hujah berdasarkan logik didalam kalangan para sarjana. SEP telah dibangunkan pada mulanya dengan dana awam A.S.[[Amerika Syarikat]] daripada '' [[National Endowment for the Humanities|NEH]]'' dan ''[[National Science Foundation|NSF]]''. Pelan jangka panjang mengutip dana bagi mengekalkan akses terbuka kepada Ensiklopedia didokongdisokong banyak perpustakan universiti dan konsortium perpustakaan. Institusi-institusi ini menyumbang di bawah pelan yang direka SEP secara usaha sama dengan '' [[Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition]] (SPARC)'', '' [[International Coalition of Library Consortia]] (ICOLC)'' dan ''[[Southeastern Library Network]] (SOLINET)'', dengan dana padanan daripada NEH.
 
==See alsoLihat juga ==
* ''[[Internet Encyclopedia of Philosophy]]''
* ''[[Routledge Encyclopedia of Philosophy]]''
* [[Senarai ensiklopeida dalam talian]]
* [[List of online encyclopedias]]
 
==References Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
==External links==
* [http://plato.stanford.edu/ ''Stanford Encyclopedia of Philosophy''] (Laman SEP)]
* [http://plato.stanford.edu/pubs/solution/ A Solution to the Problem of Updating Encyclopedias] – ansebuah articlerencana bykarya Hammer anddan Zalta outliningyang thememberikan scholarlykerangka problemmasalah thekesarjanaan Encyclopediayang waswujud createdyang tomenjadi addressrasional penciptaan ''Ensiklopedia''.
:
{{Stanford University}}
 
[[Kategori:Ensiklopeida falsafah]]
[[Category:Encyclopedias on philosophy]]
[[Kategori:Ensiklopedia dalam talian]]
[[Category:Online encyclopedias]]
[[Category:Stanford University publications|Encyclopedia of Philosophy]]
 
{{Philo-book-stubtunas}}