Kapal selam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k kunci baru untuk Kategori:Kapal selam: "*" (HotCat)
k kemas pautan dalaman
Baris 1:
'''Kapal selam''' adalah kenderaan yang bergerak di bawah [[air]], selalunya untuk tujuan ketenteraan. Kebanyakan tentera laut "navy" memiliki kapal selam. Kapal selam juga digunakan untuk kajian sains laut dan air tawar dan untuk bertugas di kedalaman yang tidak sesuai untuk penyelam manusia. '''[[U-Boatboot]]''' adalahialah ringkasan bagi ''Unterseeboot'' (jika ditakrifkan secara terus ke bahasa melayu bermaksudharfiah, "bot- bawah- laut") iaitu nama [[bahasa Jerman|Jerman]] untuk kapal selam Jerman (mula ditugaskan dalam [[Perang Dunia IPertama]]. Salah satu pesawat selam yang lain adalahialah [[loceng selam]].
 
[[Fail:Los Angeles attack sub 2.jpg|right|thumbnail|250px|[[USS Los Angeles (SSN-688)]]|USS ''Los Angeles'']]
Baris 18:
Kapal selam amat berguna kepada tentera kerana ia mampu menghampiri mangsa mereka tanpa dikesan, kemudian menyerang pada jarak dekat. Banyak perhatian diberikan dalam rekabentuk kapal selam untuk membolehkan mereka bergerak dalam air secara senyap untuk menghalang ia dikesan oleh kapal musuh dan kapal selam.
 
Kapal selam moden berbentuk cerut. Reka bentuk ini yang dikenali sebagai "badan titisan air", direka menurut badan [[ikan paus]]. Ia mengurangkan geseran antara air dan badan kapal selam dengan banyaknya, dan membenarkan kapal selam untuk bergerak lebih pantas berbanding kapal selam sebelumnya. Kapal selam [[USS Albacore (AGSS-569)|USS ''Albacore'']] merupakan kapal pertama mempunyai bentuk titisan air ( ''teardrop'' ). Dengan menggunakan kuasa yang dibekalkan oleh [[reaktor nuklear]] kapal selam moden mampu kekal di bawah air hampir sepenuh masa, dan timbul hanya apabila diperlukan.
 
Menara pada atas kapal selam mengandungi [[periskop]] dan layar eletronik (''electronics mast''), yang termasuk [[radio]], [[radar]], [[peperangan elektronik]] (''electronic warfare''), dan sistem lain. (DalamDi dalam kapal selam kelas berbentuk bot (lihat sejarah, di bawah), bilik kawalan, atau '''conn''', terletak di dalam menara ini, yang dikenali sebagai '''menara conning'''. Bagaimanapun, semenjak itu bilik kawalan ''conn'' telah diletakkan dalam badan utama kapal, dan menara itu biasanya pada masa kini dikenali sebagai layar '''sail'''. Dalam fahaman lain, ''conning tower'' datang dari [[bahasa Inggeris]] verb ''to con'', yang bererti ''untuk mengemudi'', menunjukkan kehadiran sistem navigasi dalam menara kawalan. ''Conn'' tidak patut dikelirukan dengan '''bridge''', yang merupakan pelantar kecil pada puncak layar yang digunakan untuk pemerhatian mata kasar ketika berlayar di permukaan laut.
 
Kapal selam moden menggunakan [[sistem pemanduan inert|sistem pemanduan inert ( ''Inertial guidance system'' )]] untuk pemanduan semasa menyelam, bagaimanapun, ralat hanyut (''drift error'') meningkat menurut masa dan tidak dapat dielakkan. Untuk menangani masalah ini, [[Sistem Kedudukan Sejagat|sistem kedudukan sejagat (''global positioning system'')]] kadang-kala digunakan untuk mendapatkan kedudukan yang tepat. Periskop hanya digunakan sekali-sekala, kerana jarak penglihatan di bawah laut amat terhad.
 
Kapal selam ketenteraan biasanya mempunyai [[anak kapal]] melebihi seratus orang. Kerja mereka merupakan yang paling sukar dalam [[tentera laut]], kerana mereka mesti bekerja secara terasing untuk tempoh masa yang panjang, tanpa hubungan dengan keluarga mereka, kerana kapal selam kebiasaannya mengekalkan senyap radio ( ''radio silence'' ) untuk mengelakkan dari dikesan. Mengendalikan kapal selam adalah merbahaya, walaupun pada waktu aman; banyak kapal selam telah tenggelam akibat kemalangan (lihat sejarah, di bawah).
Baris 29:
 
=== Jenis kapal selam ketenteraan ===
Kapal selam ketenteraan biasanya terbahagi kepada dua jenis: kapal selam pengangkut [[peluru berpandu balistik]] dan kapal selam penyerang. (Selain kapal selam janis ini terdapat banyak jenis [[kapal selam katek]] ([[bahasa Inggeris]]: ''midget submarine'') yang jauh lebih kecil, digunakan untuk sabotaj, mengintip dan pengangkutan rahsia. Malah angkatan kapal selam [[Korea Utara]], dianggarkan yang keempat terbesar di dunia pada tahun 1990-an, kebanyakkannya terdiri kapal selam kecil. Juga selain daripada dua jenis di atas, adalah kapal selam [[Jerman]], [[Type XIV U-boat|''milch cow'']] [[Perang Dunia IIKedua]]: kapal bekalan boleh menyelam.)
 
Kapal selam ''[[peluru berpandu balistik]]'' (atau ''boomers'', dalam loghat Amerika) membawa [[peluru berpandu]] [[senjata nuklear]] bertujuan untuk menyerang sasaran strategik seperti bandar atau silo peluru berpandu yang terletak di mana-mana kawasan di dunia. Kesemuanya berkuasa nuklear, untuk mengekalkan ciri-ciri paling senyap dan paling tahan menyelam. Ia memainkan peranan penting dalam ''mutual deterrence'' semasa perang dingin: kerana kedua-dua [[Amerika Syarikat]] dan [[Soviet]] mempunyai keupayaan (atau tidak dapat menjamin) kemusnahan sepenuhnya negara yang diserang sekiranya salah satu menyerang, menjadikan kedua negara terhalang "deterred". Negeri [[China]] juga mempunyai sebuah kapal selam balistik (kelas Xia).