Serangan Jerman terhadap Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Pertempuran Negara Belanda''' ({{lang-nl|Slag om Nederland}}) ialah sebahagian daripada ''Kes Kuning'' ({{lang-de|Fall Gelb}...'
 
k kopi sunting, +kat
Baris 1:
'''Pertempuran Negara Belanda''' ({{lang-nl|Slag om Nederland}}) ialah sebahagian daripada [[Pertempuran Perancis|''Kes Kuning'']] ({{lang-de|Fall Gelb}}), yakni serangan [[Jerman Nazi|Jerman]] terhadap [[Negeri-Negeri Pamah]] ([[Belgium]], [[Luxembourg]], dan [[Belanda]]) dan [[Perancis]] sewaktu [[Perang Dunia Kedua]]. Pertempuran ini berlangsung dari 10 Mei 1940 sehingga penyerahan kalah angakatanangkatan Belanda pada 14 Mei. Tentera Belanda di wilayah [[Zeeland|Zealand]] meneruskan tentangan terhadap ''[[Wehrmacht]]'' (tentera darat) Jerman sehingga 17 Mei, tarikh Jermanpenaklukan menyelesaikanseluruh penaklukannyanegara terhadapBelanda seluruholeh negaraJerman Belandaselesai.
 
Pertempuran Negara Belanda memperlihatkan penggunaan besar-besaran pertama tentera paracut bagi menduduki sasaran-sasaran penting sebelum ketibaan angkatan darat di kawasan sasaran. ''[[Luftwaffe]]'' (tentera udara) Jerman menggunakan pasukan paracut untuk menawan beberapa padang terbang di negara Belanda dan di beberapa kota penting seperti [[Rotterdam]] dan [[The Hague]] agar dapat menakluk negara dan menghalang tentera belandaBelanda daripada bertindak balas.
 
pertempuranPertempuran berakhir tidak lama selepas [[pengeboman Rotterdam|''Rotterdam Blitz'']] (pengeboman Rotterdam) oleh Luftwaffe Jerman dan ancaman Jerman untuk mengebom bandar-bandar besar Belanda yang lain sekiranya pasukan Belanda enggan enggan menyerah kalah. Staf Am Belanda tahu bahawa mereka tidak dapat menghalang [[pesawat pengebom]] Jerman dan seterusnya menyerah kalah demi menyelamatkan bandar-bandar lain daripada pengeboman Jerman. Negara Belanda kekal di bawah penaklukan Jerman sehingga tahun 1945, apabila wilayah Belanda tertakluk terakhir dapat dibebaskan daripada penaklukan Jerman.
 
==Nota==
Baris 43:
{{Commons category|Battle of the Netherlands}}
*[http://www.youtube.com/watch?v=AUEIawFwHXU The Battle of the Netherlands 1940]
 
[[Kategori:Perang Dunia Kedua]]