Tanda diakritik bahasa Arab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k +templat, kemas
kembang
Baris 34:
Apabila fatḥah diletakkan sebelum sesuatu huruf ''' ا''' (alif), ia mewakili /aː/ panjang (seperti dalam kata 'haa'). Contoh, dengan 〈دَا〉 /daː/. Fathah lazimnya tidak ditulis dalam kes-kes sebegini.
 
====Kasrah====
 
Kasrah 〈كَسْرَة〉, (harfiah, 'memecah'), ialah baris melintang yang diletakkan di bawah sesuatu huruf. Kasrah mewakili /i/, contoh: Apa kasrah diletakkan sebelum huruf '''ي''' (yā’), ia melambangkan /iː/ panjang (seperti dalam kata 'siin'). Contoh: 〈دِي〉 /diː/. Kasrah lazimnya tidak ditulis dalam kes-kes sedemikian akan tetapi jika 'yā’' (''' ي''') disebut sebagai diftong /aj/ (bunyi, 'ai'), fathah harus ditulis pada konsonan sebelum '''ي''' bagi mengelakkan sebutan yang salah.
 
==== Ḍammah ====
 
Dammah 〈ضَمَّة〉 ialah sebuah tanda diakritik seakan-akan و yang diletakkan di atas sesebuah huruf bagi mewakili bunyi /u/ pendek. Contoh: 〈دُ〉 /du/. Apabila dammah diletakkan sebelum huruf '''ُو''' (wāw), aksara ini mewakili /u:/ panjang. Contoh: 〈دُو〉 /duː/. Dammah lazimnya tidak ditulis dalam kes-kes sebegini, akan tetapi jika wāw ('''و''') disebut sebagai diftong /aw/ (bunyi, 'au') fathah perlu ditulis pada konsonan sebelumnya bagi mengelakkan sebutan yang salah.
 
====Maddah====
 
Tanda maddah 〈مَدَّة〉 ialah tanda diakritik yang mirip tanda tilde (~). Tanda ini hanya boleh diletakkan di atas '''ا''' (alif). Tanda ini menunjukkan hentian glotis /ʔ/ diikuti oleh /a:/ panjang.
 
Pada teori, jujukan yang sama /ʔaː/ dapat juga diwakilkan dengan dua alif, seperti dalam *〈أَا〉, di mana hamzah di atas alif pertama mewakili /ʔ/ sementara alif kedua mewakili /aː/. Namun demikian, alif berturut-turut tidak digunakan dalam ortografi Arab . Sebaliknya, jujukan ini perlu ditulis sebagai sebuah alif dengan tanda maddah di atasnya. Gabungan ini dikenali sebagai alif-maddah. Contoh:
〈قُرْآن〉 /qurˈʔaːn/.
 
 
====Alif pendek ====
<!--[[File:Arabic components (letters) in the word Allah.svg|thumb|Perkataan 'Allah' yang menunjukkan ligatur]]-->
 
Alif superskrip 〈أَلِف خَنْجَرِيَّة〉 (alif khanjarīyah), ditulis sebagai coretan menegak pendek di atas sebuah konsonan. Ia menadakan bunyi /aː/ panjang pada tempat yang alif lazimnya tidak ditulis, misalnya 〈هٰذَا〉 (hādhā) atau 〈رَحْمٰن〉 (raḥmān).
 
Alif pendek ini hanya hadir pada sebilangan kecil kata akan tetapi kata-kata ini sering ditemui. Ia amat jarang ditulis, mahupun dalam teks yang ditulis dengan tanda vokal. Kebanyakan papan kunci tidak mengandungi alif pendek. Perkataan َالله (Allāh) lazimnya dicetak secara automatik dengan memasukkan huruf-huruf Arab 'alif ('''ا''') lām ('''ل''') lām ('''ل''') hāʾ ('''ه''').
 
<span dir="rtl" style="font-size:250%;line-height:normal">{{script/Arabic|ﷲ}}</span>: kata 'Allah' ini mengandungi alif dengan ligatur 'lām' berganda dengan ''shaddah'' dan alif pendek di atas 'lām'.
 
== Lihat juga ==