Pegawai Tadbir dan Diplomatik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 175.142.134.149 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Hafiz M
Neulabs (bincang | sumb.)
k Meletakkan related link ke sumber rujukan calon PTD Malaysia
Baris 1:
Di Malaysia, '''[[Http://www.examptd.info/|Pegawai Tadbir dan Diplomatik]]''' merupakan pegawai-pegawai berkelulusan ijazah universiti yang dilatih di [[Institut Tadbiran Awam Negara|INTAN]]. Biasanya lulusan INTAN menjadi [[pegawai]] barisan hadapan di Malaysia seperti pegawai daerah, pegawai kedutaan, duta dan sebagainya.
 
Tugas sebagai pegawai Tadbir diplomatik sebagaimana dirujuk dalam laman web SPA adalah;
Baris 17:
* Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
 
Untuk mereka yang mahu menjawat jawatan ini, perlu memohon dengan pihak SPA dan kemudian perlu hadir untuk jalani [http://www.hasrulhassan.com/2014/10/rujukan-peperiksaan-pegawai-tadbir-diplomatik-m41.html peperiksaan online Pegawai Tadbir Diplomatik.] Rujuk maklumat lanjut [http://ptd.my/ Peperiksaan Online PTD].
 
Peperiksaan atas talian:
 
Bermula tahun 2014, pihak SPA telah pun memperkenal sistem peperiksaan atas talian untuk calon-calon Pegawai Tadbir Diplomatik. Dengan pengenalan sistem peperiksaan atas talian ini, lebih ramai calon berpeluang menduduki peperiksaan untuk mengisi jawatan ini.
 
Seragam dengan pengenalan sistem ini, pecahan seksyen soalan yang baru juga telah digubah seperti di bawah;
# Seksyen A: Pengetahuan Am ([http://ptd.my/peperiksaan-ptd/soalan-pengetahuan-pegawai-tadbir-diplomatik-m41/ Rujuk Contoh Soalan Pengetahuan AM PTD])
# Seksyen A: Pengetahuan Am
# Seksyen B: Daya Menyelesaikan Masalah
# Seksyen C: [http://www.hafizmohd.com/kerja/contoh-soalan-psikometrik-2014-peperiksaan-online-ptd-m41/ Ujian Psikometrik] (Rujuk [http://ptd.my/peperiksaan-ptd/contoh-soalan-ujian-psikometrik-ptd-m41/ Soalan Ujian Psikometrik PTD])
Calon diperuntukkan masa tertentu untuk menjawab ke semua seksyen. Selang masa rehat antara setiap seksyen ialah selama 15 minit.[[Kategori:Pegawai perkhidmatan awam Malaysia]]