Amnesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Amnesia"
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Amnesia''' (dari [[Bahasa Greek|Bahasa Yunani]] ''Ἀμνησία'') ialah keadaan terganggunya daya ingatingatan. PuncaFaktor amnesia dapatboleh berupa organik atau fungsianfungsi. Punca organik dapatboleh berupa kerosakan [[otak]], akibat trauma atau penyakit, atau kegunaan ubat-obatanubatan (biasanya yang bersifat sedatif) dan yang terparahpaling teruk boleh juga disebabkan oleh opeerasipembedahan transplantasipemindahan sum-sum tulang belakang. PuncaFaktor fungsianfungsi ialah faktor psikologi, seperti halnya mekanisme pertahanan ego. Amnesia dapat pulajuga berlaku secara spontan, seperti berlaku pada ''transientamnesia global amnesiasementara.''<ref>http://www.emedicine.com/neuro/topic380.htm </ref> Jenis amnesia global ini umum berlaku mulabermula usia pertengahan hingga usia tua, terutamanya pada lelaki, dan biasanya berlangsung kurang daridaripada 24 jam.
 
Kesan lain daribagi amnesia ialah ketidakmampuan membayangkan masa hadapan dan akan menyebabkan pesakit akan sentiasa terbayang peristiwa yang telah berlaku dan terlupakanlupa jika bertemu kembali dengan sesuatu yang terlupakanterlupa tersebut. Kajian terakhir yang dipublikasikanditerbitkan dalam rangkaian di ''Proceedings of the National Academy of Sciences'' (Prosiding Akademi Kebangsaan Sains) menunjukkan bahawa amnesia dengan kerosakan pada hipokampus tidak dapat membayangkan masa hadapan.<ref>http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/0610561104v1</ref> Hal ini berlaku kerana apabila seorang yang normal membayangkan masa hadapan, mereka menggunakan pengalaman masa lalu untuk mengkonstruksimembina senario yang mungkin dihadapi. Sebagai contoh, seseorang yang cuba membayangkan apa yang akan berlaku dalam pesta yang hendak didatanginya akan menggunakan pengalaman pesta sebelumnya untuk membantu mengkonstruksi kejadian pada masa hadapan.
 
== Jenis amnesia ==
* '''AnterogradeAmnesia amnesiaanterograd''': kejadian baru dalam ingatan jangka pendek tidak ditransferdipindahkan ke ingatan jangka panjang yang kekal. Penderitanya tidak akan boleh mengingat apapun yang berlaku selepas munculnya amnesia ini walaupun baru berlalu sesaat. Tidak dapat disembuhkan dengan terapi (lupa kekal).
 
* '''RetrogradeAmnesia amnesiaretrogred''': ketidakmampuan memunculkan kembali ingatan masa lalu yang lebih dari peristiwa lupa biasa. Dapat disembuhkan dengan terapi.
Kedua kategori amnesia tersebut dapat muncul bersamaan pada pesakit yang sama. Contohnya seperti pada penunggang basikal motor yang tidak mengingat akan pergi kemana dia sebelum pertembungan (retrograde amnesia), juga melupakan tentang kejadian di hospital dua hari setelahnya (anterograde amnesia).
 
Kedua-dua kategori amnesia tersebut dapat muncul bersamaanserentak pada pesakit yang sama. Contohnya seperti pada penunggang basikal motor yang tidak mengingat akan pergi kemanake diamana sebelum pertembungan (retrograde amnesia retrogred), juga melupakan tentang kejadian di hospital dua hari setelahnya (anterograde amnesia anterograd).
Selain itu juga terdapat jenis amnesia lain yang cukup teruk,
 
* '''Amnesia separa''': ketidakmampuan mengingat beberapa orang dalam jangka masa 3 tahun malah selamanya, kejadian ini biasanya disebabkan oleh seseorang tersebut mengalami operasi transplantasi sum-sum tulang belakang. Kejadian ini cukup langka karna tidak banyak orang yang mahu untuk melakukan tranplantasi sum-sum tulang belakang untuk rawatan penyakit Thalassemia Mejar.
Selain itu juga terdapat jenis amnesia lain yang cukup teruk,:
 
* '''Amnesia separa''': ketidakmampuan mengingat beberapa orang dalam jangka masa 3 tahun malah selamanya, kejadian ini biasanya disebabkan oleh seseorang tersebut mengalami operasipembedahan transplantasipemindahan sum-sum tulang belakang. Kejadian ini cukup langkajarang karnaberlaku kerana tidak banyak orang yang mahu untuk melakukan tranplantasipemindahan sum-sum tulang belakang untuk rawatan penyakit Thalassemia MejarMajor.
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
[[Category:Gejala dan tanda-tanda: Kognisi, persepsi, keadaan emosi dan tingkah laku]]
[[Category:Gangguan kognitif]]
[[Category:Gangguan ingatan]]