Ahmad ibn Hanbal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ummu Yaser (bincang | sumb.)
k Tambahan silsilah keturunan Imam Ahmad, perjalanan hidup Imam Ahmad sewaktu kecil, Kesolehan dan tawadhuk Imam Ahmad, Penindasan khalifah terhadap Imam Ahmad
Baris 21:
}}
'''Imam Ahmad ibn Hanbal'''
([[Bahasa Arab]]: '''‏‎‎‎‎‎‎‎‎أحمد بن حنبل‏‎‎‎‏‎‎‎ ‎‎‎‎‎‎‎''' '''Ahmad bin Hanbal''') ([[780]] [164 AH] - [[855]] [241 AH]) merupakan [[sarjana]] [[Muslim]] dan ahli [[teologi]]. DiaSelain di anggap sebagaidaripada pengasas mazhab [[Hanbali]] [[fiqh]]beliau berperanan sebagai Imam Darul Salam, Mufti di Iraq dan juga seorang Ahli Hadith yang zuhud, soleh serta sabar di dalam menghadapi dugaan. NamaSeorang penuhnyamanusi adalahyang Ahmadpaling binhafal Muhammadhadith binrasulullah Hanbalsaw Abubeserta `Abdsanadnya Allahsebanyak al-Shaybanisatu (أحمدjuta. بنTiada محمدsesiapa بنyang حنبلmampu أبوmenandingi عبداللهkehebatannya. الشيباني)Imam Ahmad dikenang sehingga ke hari ini.
 
Kelahiran dan Keturunan Imam Ahmad
Ahmad ibn Hanbal dilahirkan di [[Asia Tengah]] kepada keluarga [[Arab]] pada [[780]]. Selepas kematian bapanya, dia berpindah ke [[Iraq]] dan menuntut dengan meluas di [[Baghdad]], dan kemudian menggunakan perjalanannya bagi melanjutkan penggajiannya. Minat utamanya adalah mendapatkan pengetahuan berkaitan dengan [[hadith]] dan mengembara dengan meluas keseluruh [[Iraq]], [[Syria]], dan [[Arabia]] mendalami ilmu ugama dan mengumpul sunnah Muhammad s.a.w.
 
Nama penuhnya adalah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad bin Idris bin Abdullah bin Habban bin Abdullah bin Anas bin Auf bin Qasit bin Mazin bin Asyaiban bin Zahal bin Ta'labah bin Akasyah bin Syaab bin Ali bin Bakar bin Wa'il bin Qasyid bin Hanab bin Aqsi bin Da'mi bin Jadilah bin Asad bin Rabiah bin Nizar bin Ma'ad bin Adnan terkenal dengan gelaran Abu `Abdillah al-Shaybani (أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني). Keturunannya bertemu dengan keturunan Rasulullah saw pada Mazin bin Ma'ad bin Adnan.
Ahmad bin Hanbal menuntut di Baghdad dan kemudiannya mengembara untuk meluaskan pengetahuan dan ilmunya. Beliau amat tertarik dengan pengajian [[Hadis]] dan mengembara ke seluruh pelosok [[Iraq]], [[Syria]], dan Semenanjung [[Arab]] mempelajari agama mengumpulkan [[hadis]] [[Muhammad]].
 
Ahmad ibn Hanbal dilahirkan di Baghdad pada 20 Rabiul Awal tahun 164 Hijrah bersamaan [[780]] Masehi. Pada ketika itu Imam Abu Hanifah pengasas mazhab Hanafi telah pun meninggal dunia kira-kira 14 tahun yang lalu. Imam Malik pada ketika itu berusia 71 tahun. Manakala Imam Syafei baru berusia 14 tahun. Beliau lebih dikenali dengan nama datuknya Hanbal kerana datuknya adalah merupakan seorang Gabenur yang amat masyhur di Khurasan ketika pemerintahan Kerajaan bani Umayyah. Manakala ayah Imam Ahmad iaitu Muhammad pula adalah merupakan seorang tentera Bani Hasyim. Beliau meninggal dunia ketika berusia 30 tahun. Imam Ahmad dipelihara oleh ibunya yang bernama Safiyyah binti Maimunah binti Abdul Malik bin Sawadah bin Hindun As Syaibani . Kedua-dua ibu dan bapanya merupakan keturunan arab asli daripada suku Syaiban. Kebanyakan suku Syaiban menetap di Basrah. Kerana itu Imam Ahmad juga digelar Al-Basri.
Setelah beberapa tahun mengembara, Ahmad bin Hanbal berguru ilmu [[Fiqh]] dengan [[Imam Shafie]]. Ahmad bin Hanbal berpegang teguh kepada fahaman tradisional dan menentang apa-apa inovasi dalam pentafsiran undang-undang Islam.
 
Imam Ahmad di waktu kecil serta perjalannya menuntut ilmu.
 
Bapanya meninggal sewaktu beliau masih kecil. Beliau hidup bersama ibunya. Sebahagian ahli sejarah menceritakan bahawa ibunya menyuruhnya menghafaz Al Quran dan beliau telah menghafaznya sewaktu berusia 10 tahun. Setiap hari ibunya akan membangunkannya di awal pagi persiapkannya serta membawanya bersolat subuh di masjid yang kedudukannya jauh dalam keadaan cuaca yang sejuk.
 
Ketika Imam Ahmad berusia 15 tahun beliau mula menuntut ilmu hadith di [[Baghdad]], Kufah, Mekah dan Madinah. Tiba di madinah beliau tidak sempat bertemu dengan Imam Malik yang meninggal pada tahun 179Hijrah. Imam Ahmad keluar menuntut ilmu dalam keadaan miskin. Ibunya berkata, " Aku serahkan dikau kepada Allah swt yang mana Allah, jika kita serahkan barang pada Nya nescaya tidak akan hilang. Pergilah mengaji hadith". Ibunya mengikatkan gandum, garam dan lain-lainnya sebagai bekalannya. Banyak negeri beliau mengembara ke Kufah, Basrah, Madinah, Mekah. Antara riwayat yang menceritakan kisahnya, beliau berkata'" Daku telah tersesat sewaktu dalam kembaraan ku dengan berjalan kaki ke Madinah sebanyak tiga kali. Setiap kali daku tersesat daku beristighfar kepada Allah serta berdoa; Aku menyebut " يا دليل الحائرين دُلّني " Wahai Yang menunjukkan jalan kepada orang-orang yang kehairanan...tolong lah tunjukkan daku". Kata Imam Ahmad, "kadang-kadang belum sempat selesai daku memohon, Tuhan telah tunjukkan jalan kepada ku."
 
Imam Ahmad ibn Hanbal dilahirkan di [[Asia Tengah]] kepada keluarga [[Arab]] pada [[780]]. Selepas kematian bapanya, dia berpindah ke [[Iraq]] dan menuntut dengan meluas di [[Baghdad]], dan kemudian menggunakan perjalanannya bagi melanjutkan penggajiannya. Minatminat utamanya adalah mendapatkan pengetahuan berkaitan dengan [[hadith]] dan mengembara dengan meluas keseluruh [[Iraq]], [[Syria]], dan [[Arabia]] mendalami ilmu ugama dan mengumpul sunnah Muhammad s.a.w.
 
Ahmad bin Hanbal menuntut di Baghdad dan kemudiannya mengembara untuk meluaskan pengetahuan dan ilmunya. Beliau amat tertarik dengan pengajian [[Hadis]] dan mengembara ke seluruh pelosok [[Iraq]], [[Syria]], dan Semenanjung [[Arab]] mempelajari agama mengumpulkan [[hadis]] [[MuhammadRasulullah s.a.w.|rasulullah saw]].
 
Tawadhu dan kesolehan Imam Ahmad
 
Daripada Mekah, kemudian ke Madinah Imam Ahmad pergi ke Yaman menuntut ilmu dengan Abdul Razaq As San'ani. Dalam perjalanannya ke Yaman bekalan makanannya telah terputus. Lalu beliau mngambil upah membantu petani di perjalanannya mendapatkan makanan beberapa hari. Tiba di Yaman, nama Imam Ahmad telah pun dikenali. Ramai orang-orang kaya serta pembesar beri wang kepadanya. Namun Imam Ahmad mengembalikannya kepada mereka.
 
Imam Ahmad kembali ke Baghdad beliau terkenal sebagai orang soleh. Segala rujukan hadith datang kepada nya. Hebatnya Imam Ahmad sehingga jika beliau masuk ke pasar orang akan bertakbir. Solehnya Imam Ahmad sehingga menurut riwayat anaknya, kasut yang dipakai di kakinya itu tidak pernah bertukar selama 18 tahun.
 
Suatu hari sewaktu di Baghdad yang pada ketika itu sebuah bandar besar, Imam Ahmad berjalan sambil memikul kayu. Beliau bekerja mengambil upah untuk menyara kehidupannya. Ramai yang melihatnya, para pekedai keluar untuk melihatnya, orang yang menunggang kuda berhenti lalu mereka berkata, " Wahai Imam, tidak perlulah mengangkat bebanan berat ini, biar kami mengangkatnya untukmu." Lalu Imam Ahmad mendepakan tangannya, merah padam wajahnya menangis ia sambil berkata " نحن قومٌ مساكين, لولا سترالله لافتضحنا " Kami ini orang susah, jikalah tidak kerana Tuhan lindungi kami maka banyaklah aib kami yang terlihat. Maksudnya, kamu semua ni nak tolong aku kerana kamu sangka aku ini bagus, namun jikalau Tuhan buka kan aib ku nescaya daku ini tiada apa-apa.
 
Suatu ketika seseorang telah memuji-muji Imam Ahmad. Lalu beliau berkata," Aku sumpah dengan nama Allah, Janganlah puji daku. Sebab jika kamu tahu dosa-dosa aku sudah pasti kamu akan ambil pasir dan tabur atas kepalaku."
 
Orang berkata kepadanya'"Wahai Imam, semua orang memuji mu, sehinggakan tentera yang berperang di sempadan turut mendoakan mu kerana engkau lah yang mengajarkan mereka hadith dan sebagainya. Lalu Imam Ahmad berkata;" Aku rasa ini adalah merupakan Istidraj!. (Maksudnya Tuhan beri kelebihan kepada orang yang jahat agar ia jadi lebih jahat) aku memohon ampun daripada Allah swt. ".
 
Di hari ajal nya hendak tiba Imam Ahmad melihat kepada kedua-dua belah kakinya sambil menangis dan berkata," Alangkah baiknya jikalau kedua-dua kaki ini sempat pergi berperang di jalan Allah swt".
 
Imam Ahmad tidak sempat pergi berperang kerana beliau telah dipenjarakan.
 
Menurut anaknya, Imam Ahmad bersolat sehari semalam sebanyak 300 rakaat
 
Setelah beberapa tahun mengembara, Ahmad bin Hanbal berguru ilmu [[Fiqh]] dengan [[Imam Shafie]]. Ahmad bin Hanbal berpegang teguh kepada fahamanAl tradisionalQuran dan menentangAs apa-apaSunnah inovasiserta dalammenentang pentafsiranbid'ah undang-undangdalam Islam.
 
== Guru ==
Baris 35 ⟶ 65:
Pengumpul dan penyusun hadis terkenal seperti [[Imam Bukhari]] r.a. dan [[Imam Muslim]] r.a., juga mengumpulkan hadis dari pengumpulan Ahmed bin Hanbal. Penguasaan ilmu hadis Ahmed bin Hanbal begitu menyeluruh sehinggakan imam Shafie kadangkala merujuk kepada Ahmed bin Hanbal mengenai hadis-hadis tertentu.
 
=== PenindasanFitnah semasaMuktazilah [[Mihna]] ===
 
Apabila Khalifah [[ al-Ma'mun ibn Harun ar-Rashid]] menaiki tahta , di hujung pemerintahannya beliau telah dipengaruhi oleh fahaman [[Mu'tazilah]] yang banyak memesongterpesong daripada fahamanAl tradisionalQuran dan As IslamSunnah. Ketika itu, Khalifah dipengaruhi oleh kumpulangolongan Mu'tazilah yang mempersoalkan asal usul tauhid dan berpegang kepada fahaman bahawa Al-Quran adalah makhluq ciptaan manusia dan tidak kekal abadi.
 
Khalifah telah memaksa para ulama untuk menyatakan bahawa Quran adalah makhluq. Ramai para ulama ditangkap, disumbat ke dalam penjara serta dibunuh. Dikatakan hampir seribu alim ulama yang mati. Adapun ulama yang pro kerajaan Muktazilah menyokong fatwa serta menyatakan barangsiapa yang enggan mengucapkan seperti mana yang diucapkan oleh Muktazilah maka mereka menjadi sesat dan kafir.
 
Kumpulan Mutazilah ini mendapat sokongan dan naungan Khalifah [[al-Ma'mun]]. Pihak Mutazilah melancarkan [[Mihna]] untuk menyaring ulama yang enggan berpegang kepada fahaman yang dibawa oleh kumpulan MutazalisMuktazilah. Semasa [[Mihna]],Para ulama Islam diuji untuk menentukan pegangan mereka mengenai pentafsiran dalam perkara-perkara berkaitan dengan agama Islam.
 
Ramai ulama yang bertukar pendirian apabila disuruh oleh Khalifah [[al-Ma'mun]] dan memberikan persetujuan kepada pentafsiran Islam supaya bersesuaian dengan fahaman Mutazilah. Pendirian Imam Ahmad bin Hanbal diuji semasa pemerintahan Khalifah [[al-Ma'mun]] dan Khalifah [[al-Mu'tasim]]. Imam Ahmad bin Hanbal berkeras enggan memberikan persetujuan kepada fahaman yang dibawa oleh Mutazalis.
Khalifah [[ al-Ma'mun ibn Harun ar-Rashid]], dipengaruhi oleh fahaman [[Mu'tazilah]] yang banyak memesong daripada fahaman tradisional Islam. Ketika itu, Khalifah dipengaruhi oleh kumpulan Mu'tazilah yang mempersoalkan asal usul tauhid dan berpegang kepada fahaman bahawa Al-Quran adalah ciptaan manusia dan tidak kekal abadi.
 
Imam Ahmad bin Hanbal berkeras enggan memberikan persetujuan kepada fahaman yang dibawa oleh Muktazilah. Sewaktu Al Makmun hendak menangkap Imam Ahmad, Imam Ahmad berdoa agar tidak bertemu dengan Al Makmun. Dengan taqdir Allah Al Makmun telah mati di dalam perjalanan tidak sempat menangkap Imam Ahmad. Namun khalifah Al Mu'tasim yang menggantikan Al Makmun juga sama sepertinya berfahaman Muktazilah. Semua para ulama terpaksa mengikut fahaman aliran Kerajaan dan ada yang telah pun mati. Tinggallah Imam Ahmad sebagai sumber inspirasi rakyat yang menjadi rujukan mereka. Imam Ahmad pada ketika itu berkata 'Al Quran Kalamullah, qadeem dan bukannya makhluq.Soal makhluq atau tidak itu merupakan perbincangan falsafah.
Kumpulan Mutazilah ini mendapat sokongan dan naungan Khalifah [[al-Ma'mun]]. Pihak Mutazilah melancarkan [[Mihna]] untuk menyaring ulama yang enggan berpegang kepada fahaman yang dibawa oleh kumpulan Mutazalis. Semasa [[Mihna]], ulama Islam diuji untuk menentukan pegangan mereka mengenai pentafsiran dalam perkara-perkara berkaitan dengan agama Islam.
 
Imam Ahmad berkata,"Ketika daku sedang duduk bersolat di tengah malam mereka datang lalu mengheret ku keluar daripada rumah . Sewaktu itu di belakang khalifah adalah para ulama Muktazilah seperti Ahmad bin Abi Dua'at. Fahaman selain dari Muktazilah dilarang untuk sebarkan. Para Khatib dan pengajar di masjid-masjid adalah para ulama dari kalangan Muktazilah saja.
Ramai ulama yang bertukar pendirian apabila disuruh oleh Khalifah [[al-Ma'mun]] dan memberikan persetujuan kepada pentafsiran Islam supaya bersesuaian dengan fahaman Mutazilah. Pendirian Imam Ahmad bin Hanbal diuji semasa pemerintahan Khalifah [[al-Ma'mun]] dan Khalifah [[al-Mu'tasim]]. Imam Ahmad bin Hanbal berkeras enggan memberikan persetujuan kepada fahaman yang dibawa oleh Mutazalis.
 
Khalifah al-Ma'mun menghukum sebatan ke atas Ahmad bin Hanbal. Dia dipenjarakan selama 30 bulan dan dipukul teruk. Khalifah [[al-Ma'mun]] memerintahkan Imam Ahmad bin Hanbal dipenjarakan, tetapi khalifah tersebut meninggal dunia tidak lama selepas mengeluarkan perintah itu. Dia digantikan dengan khalifah [[Al-Mu'tasim]] yang juga berpegang kepada fahaman Mutazilah. Khalifah [[Al-Mu'tasim]] bertanya sama ada Imam Ahmad bin Hanbal sudah bertukar pendirian dan menyokong fahaman Mutazilah. Imam Ahmad bin Hanbal masih enggan mengikut fahaman tersebut dan diberikan balasan hukuman sebat dan dipenjarakan. Imam Ahmad bin Hanbal hanya dilepaskan setelah dua tahun selepas itu. Tetapi beliau ditegah mengajar dan menyebarkan ilmu Allah. Tegahan ini kekal sehingga pemerintahan Khalifah [[al=Wathiq]]. Tetapi Imam Ahmad bin Hanbal tetap dengan pegangan beliau.
Baris 68 ⟶ 104:
== Rujukan ==
* Nadwi, S. A. H. A., Saviours of Islamic Spirit (Vol. 1), translated by Mohiuddin Ahmad, Academy of Islamic Research and Publications, Lucknow, 1971.
* Dr Ahmad As Syurbasy Biografi Imam-imam mazhab, Penerbitan Mutiara jakarta.
* Tarikuddin bin Haji Hassan Siri Empat Imam mazhab , Imam Ahmad bin Hanbal. perniagaan jahabersa 2004
 
[[Kategori:Ilmuwan Islam]]