The Beatles: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 80:
 
====''A Hard Days Night'', ''Beatles for Sale'', ''Help!'' dan ''Rubber Soul''====
Ahli kumpulan The Beatles mula berlakon dalam filem berjudul ''A Hard Day 's Night'' yang dikeluarkan pada Julai dan Ogos 1964, masing-masing di [[London]] dan [[New York]]. Diarahkan oleh Richard Lester dan dihasilkan oleh United Artist Records dari Mac hingga April 1964, filem ini merupakan dokumentari hitam putih The Beatles yang ribut dengan suasana canda tawa namun menuai kejayaan. Menurut Allmusic, lagu latar filem yang judulnya sama, ''A Hard Day 's Night'', memperlihatkan bahawa The Beatles "benar-benar memenuhi peranannya sebagai kumpulan muzik. Semua pengaruh berbeza pada 2 album pertama telah melebur menjadi suara yang terang, gembira, asli, dan dipenuhi dengan suara gitar yang berdenging" {{efn|Original: the Beatles is" truly coming into their own as a band. All of the disparate influences on their first two albums had coalesced into a bright, joyous, original sound, filled with ringing guitars."}} "Suara gitar yang berdenging" sebenarnya adalah hasil dari [[gitar elektrik]] Rickenbacker 12 milik Harrison yang khusus diberikan oleh pembuatnya. {{#tag:ref|Nada 12-tali Harrison yang mengilhamkan Roger McGuinn, yang mendapat Rickenbacker sendiri dan menggunakannya untuk mencipta bunyi tanda dagangan daripada Byrds.|group=nota}}
 
''Beatles for Sale'', album keempat The Beatles, ditandai dengan timbulnya konflik serius antara komersialisme dan kreativiti. Dirakamkan antara Januari dan Oktober 1964, {{#tag:ref|Dalam minggu yang sama pada bulan April 1964, LP Amerika The Beatles yang ketiga menyertai dua sudah dalam edaran; dua daripada tiga sampai ke tempat pertama pada carta album ''Billboard'', ketiga memuncak pada nombor dua.|group=nota}} formatnya sengaja ingin dibuat seperti ''A Hard Day 's Night'', yang tidak seperti 2 album sebelumnya, tidak ada lagu yang disadurkan. Dihadapkan pada jelajah antarabangsa yang panjang, proses menulis lirik menjadi agak terganggu. Lennon mengatakan "bahan menjadi masalah utama" {{efn|Original: "Material's becoming a hell of a problem".}} Enam lagu saduran dimasukkan dalam album. Dikeluarkan pada awal Disember, 8 lagunya dapat diterima dengan baik, mencerminkan kematangan bahan lirik lagu yang dihasilkan bersama antara Lennon dan McCartney.
 
Pada bulan April 1965, doktor gigi Lennon dan Harrison menaburkan kopi mereka dengan LSD ketika mereka sedang makan malam bersama. Dua pemuda itu mengakui bahawa mereka sengaja cuba [[dadah]], diikuti oleh Starr pada satu kesempatan lain. McCartney agak segan, namun akhirnya mengaku pada tahun 1966, dan kemudian menjadi yang pertama membincangkannya secara terbuka. Penobatan The Beatles dengan gelaran Members of the Order of the British Empire (MBE) oleh [[Ratu Elizabeth II]] mencetuskan kontroversi selepas anugerah itu sebelumnya telah dicalonkan kepada Perdana Menteri [[Harold Wilson]]. Beberapa penerima MBE konservatif mengembalikan lencana mereka sebagai bentuk protes kerana pada saat itu anugerah MBE cuma diberikan untuk veteran perang dan negarawan.