Misbach Yusa Biran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 32:
 
===Filem===
Dari 1954-1956, Biran bekerja untuk Syarikat Filem Nasional Indonesia (PERFINI) di bawah [[Usmar Ismail]]. Beliau bermula sebagai perakam skrip, dan kemudian menjadi Penolong Pengarah dan ahli Lembaga penulis.<ref name="biran3">http://www.sinematekindonesia.com/index.php/insan_perfilman/detail/id/27</ref> Beliau mengambil jawatan Pengarah Filem Nasional Pusat H. Usmar Ismail Jakarta, ahli Majlis Filem Negara, dan Pengerusi Filem dan Televisyen Pekerja dari 1987-1991.<ref name="biran2">{{cite book | last = Rampan | first = Korrie | title = Leksikon Susastra Indonesia | publisher = Balai Pustaka | location = Jakarta | year = 2000 | isbn = 979-666-358-9}} Hal 291.</ref>
 
Pada tahun 1955, Biran menulis layar pertama dari cerita pendek oleh Sjumandjaja bertajuk Kerontjong Kemajoran, yang kemudiannya bertukar menjadi sebuah filem bertajuk Saodah oleh Persari Filem.
 
Dari tahun 1957 hingga 1960, beliau mengarahkan filem pendek dan dokumentari. Pada tahun 1967, Biran memenangi Anugerah Citra untuk Pengarah Terbaik untuk filem Dibalik Tjahaja Gemerlapan. Beliau juga menerima anugerah Skrip Terbaik untuk filem Menjusuri Djedjak Berdarah, dan untuk Ayahku (1987), yang diarahkan oleh Agus Alias.<ref name="biran3" />
 
Biran berhenti mengarah filem pada tahun 1971, sebagai satu cara untuk menunjukkan kebencian beliau untuk industri filem, pada masa itu, berkembang dengan filem-filem lucah.
 
Apa yang dianggap sumbangan beliau yang paling penting kepada industri filem negara itu dalam mewujudkan [[Sinematek Indonesia]] pada tahun 1975. Ia adalah sebuah institusi yang bebas mengarkibkan filem-filem negara. Biran membawa Sinematek Indonesia sehingga tahun 2001, dan menjadi sinonim dengan institusi.
 
===Penulisan===