Jurang Pemisah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 16:
 
==Latar belakang==
Selepas kejayaan Guruh Gipsy dan "[[Lilin-Lilin Kecil]]", Chrisye telah didekati oleh Pramaqua Records pada tahun 1977. Mereka memberi peluang untuk merakamkan [[album studio]] pertamanya. Bekerja dengan Yockie Suryoprayogo, beliau menrakamkan ''Jurang Pemisah''. Chrisye mempersembahkan vokal tujuh lagu dan bermain [[bass]], Jockie memainkan [[keyboard]], [[gitar]] dan [[gendang]], dan dengan syarat vokal kepada tiga. Ian Antono dan Teddy Sujaya bermain gitar dan gendang masing-masing untuk lagu "Mesin Kota" dan "Dia".
 
Menurut Yockie, ''Jurang Pemisah'' adalah "potret realiti sosial", berurusan dengan tema seperti [[alam sekitar]] dan [[politik]]. Lagu eponim, sebagai contoh, adalah mengenai diskriminasi kelas menyebabkan jurang antara strata sosial yang berbeza. Satu lagi, "Jeritan Sebrang" dianggap potret penyokong Republik Selatan Maluku. Yockie mengambil inspirasi daripada unsur-unsur dan mengadun Rick Wakeman dan Jon God untuk mewujudkan dan menguruskan album.
 
Album ini dikeluarkan pada tahun yang sama dengan "harapan tinggi", dengan lagu "Jurang Pemisah". dan "Jeritan Seberang" merancang untuk menjadi single. Walau bagaimanapun, jualan kurang memberangsangkan. Di dalam biografinya, Chrisye mengulas bahawa Jurang Pemisah dijual "seperti tahi ayam"; panas di awal, tetapi bertenang dengan cepat. Ia tidak menerima sebarang pujian kritikal sebaik sahaja dikeluarkan.
 
==Senarai runut==