Hasbullah Awang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{citations missing}}
{{Infobox person
| honorific prefix = [[Gelaran|Datuk]]
Baris 21 ⟶ 20:
}}
 
'''[[Datuk]] [[Haji]] Hasbullah Awang''' (9 September 1952 - 12 Februari 2015) merupakan seorang pengulas [[sukan]] termasyhur di Malaysia yang berkhidmat dengan [[Astro (televisyen satelit)|Astro]]. Beliau kini bertugas sebagai pengulas sukan bagi rangkaian [[Astro Arena]] sejak Januari 2014 setelah berhenti berkhidmat sebagai pengulas sukan di [[Radio Televisyen Malaysia]]. <ref>[http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/02/12/Hasbullah-awang-passes-away/ Veteran sports presenter Hasbullah Awang passes away.]</ref> Beliau juga pernah menyumbangkan suaranya untuk siri animasi ''[[Kampung Boy (siri TV)|Kampung Boy]]''.
 
Hasbullah memulakan tugas sebagai juruhebah [[radio]] di Radio 1 (sekarang [[Radio Klasik]]). Pernah menjadi pembantu mengendalikan program khas radio untuk kanak-kanak bersama Kak Yong. Beliau lebih dikenali sebagai pengulas untuk acara-acara sukan tempatan mahupun luar negara. Populariti beliau memuncak ketika zaman [[bola sepak di Malaysia|biola sepak Malaysia]] memasuki era Semi-Pro pada awal 1990-an. Pernah menyumbangkan suara untuk filem [[Sumolah]] arahan [[Afdlin Shauki]]. Hasbullah, 63 meninggal dunia pada 12 Februari 2015<ref>[http://www.utusan.com.my/sukan/hasbullah-awang-meninggal-dunia-di-ijn-1.58758 Hasbullah Awang meninggal dunia di IJN.]</ref> akibat komplikasi jantung di [[Institut Jantung Negara]].
Baris 27 ⟶ 26:
==Kematian==
Hasbullah Awang meninggal dunia pada 12 Februari 2015 ketika dalam rawatan di [[Institut Jantung Negara]] (IJN), pada jam 12.20 tengah hari, selepas dirawat di IJN pad 4 Februari akibat komplikasi jantung.<ref>Anne Muhammad (12 Februari 2015) [http://www.malaysiakini.com/news/289080 Hasbullah Awang meninggal dunia] ''[[Malaysiakini]]''. Dicapai pada 13 Februari 2015.</ref> Jenazahnya dikebumikan di Seksyen 32, Jalan Kebun, Shah Alam.<ref>Norashikin Leman (12 Februari 2015) [http://www.bharian.com.my/node/34662 Jenazah Allahyarham hasbullah awang selamat dikebumikan] ''[[Berita Harian]]''. Dicapai pada 13 Februari 2015.</ref> Allahyarham meninggalkan balu Datin Hazida Alang Ahmad dan empat anak perempuan - Jojiana, Dodiana, Noniana dan Loliana serta tujuh cucu. Antara yang hadir untuk menziarah termasuk rakan Allahyarham, Datuk Rahim Razali, Naib Presiden Persatuan Hoki Malaysia, Datuk Nur Azmi Ahmad dan sebilangan para atlet negara.
 
==Filemografi==
* ''[[Kampung Boy (siri TV)|Kampung Boy]]'' (pelakon suara)
* ''[[Sumolah]]'' (suara latar)
 
==Pencapaian==