Ahmad Zaidi Adruce: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 25:
 
==Pendidikan dan kerjaya politik==
Sebelum dilantik sebagai [[Yang di-Pertua Negeri Sarawak]] pada tahun 1985, Ahmad Zaidi Adruce mempunyai kerjaya politik yang bergolak. Penglibatan beliau dalam politik bermula dengan bersungguh-sungguh semasa masih belajar di Buitenzorg College di [[Bogor]], kemudian [[Jepun]] menduduki [[Hindia Belanda]] (kini [[Indonesia]]).
 
Diambil sebagai anak angkat dan dibesarkan oleh Sharifah Mai, anak perempuan [[Syarif Masahor]] yang terkenal yang telah dimuliakan sebagai nasionalis pertama Sarawak. Pada usia 5 tahun, beliau dihantar ke dua buah sekolah, Chung Hua dan juga Abang Ali di [[Sibu]], di mana beliau membangunkan kepentingan dalam [[puisi]], [[gimnastik]] dan [[lakonan]]. Pada usia 12 tahun, beliau lulus darjah tujuh [[peperiksaan]] dengan markah teladan - yang pada masa itu adalah satu pencapaian yang lebih daripada apa yang diharapkan daripada seorang pemuda yang lahir dan dibesarkan di [[Sarawak]]. Ahmad Zaidi adalah seorang pelajar yang sangat pintar, yang sentiasa memuat pertama atau kedua dalam kelas di seluruh sekolah rendah dan menengah. Selepas peperiksaan darjah tujuh, beliau berpindah ke [[Kuching]] untuk melanjutkan pelajaran dan menyertai sekolah St. Thomas pada tahun 1936, di mana beliau lulus dengan kelayakan Junior Cambridge pada tahun 1938. Daripada 63 pelajar, beliau adalah antara tujuh yang lulus - dan daripada tujuh, Ahmad Zaidi adalah satu-satunya [[bumiputera]]. Beliau berkhidmat di sebuah sekolah Anglo-Cina di [[Singapura]] pada tahun 1938 dan menamatkan pengajian pada tahun 1939 pada usia 15 tahun dengan Sijil Sekolah Cambridge, dan pada masa itu satu-satunya bumiputera telah mencapai penghormatan.
 
Pada bulan November 1940, Ahmad Zaidi menyertai Idris Kolej Sultan di [[Tanjung Malim]], [[Perak]], di mana beliau belajar sehingga serangan Jepun pada tahun 1941, apabila dia terpaksa melarikan diri ke Singapura. Pada tahun 1942 beliau telah dihantar ke [[Jawa]] untuk mengkaji Perubatan Veterinar di Buitenzorg College di [[Bogor]]. Beliau tidak menamatkan latihan veterinar apabila perang tamat pada 1945 dan bukannya ditarik ke dalam pertempuran melawan [[Belanda]] di Indonesia, di mana beliau menyaksikan sendiri hari-hari terawal [[Revolusi Nasional Indonesia]]. Pada tahun 1947, beliau kembali ke Sarawak di mana beliau dilantik sebagai guru di Pusat Latihan Batu Lintang. Pada tahun itu beliau juga menubuhkan pergerakan Pengakap Laut pertama di [[Borneo]] dan mengambil pelajar beliau belayar sejauh Tanjung Datu di hujung barat Pulau Borneo dan ke utara ke Sungai Saribas, sebuah syarikat yang kemudiannya membantu beliau mewujudkan kecerdasan yang dan pergerakan bawah tanah untuk membantu Republik Indonesia dalam peperangan gerila menentang Belanda.
 
Pada tahun 1949, pihak British menganugerahkan Ahmad Zaidi empat tahun biasiswa Pembangunan Kolonial dan Kebajikan untuk melanjutkan pengajian di Robert Gordons Kolej Teknikal di Aberdeen sebelum beliau mendaftar ke University of Edinburgh di United Kingdom. Pada 28 Mei 1953, beliau telah dijemput untuk mewakili pelajar Sarawak untuk menghadiri Pertabalan [[Ratu Elizabeth II]] di mana beliau juga bertemu dengan [[Jugah anak Barieng|Temenggong Jugah anak Barieng]]. Ahmad Zaidi memperoleh ijazah MA dalam Ekonomi Politik pada tahun 1953 dari University of Edinburgh dan kemudian memperoleh Sijil Pendidikan dari University of London pada tahun 1955. Sekembalinya ke Sarawak, beliau telah dinaikkan pangkat ke jawatan penyelia di sebuah kolej latihan dan kemudian menjadi pemangku presiden Barisan Pemuda Sarawak pada tahun 1956 yang merupakan sebuah organisasi yang menyatukan bumiputera untuk berusaha ke arah kemerdekaan Sarawak. Beliau telah bertemu dengan Tan Sri [[Ghazali Shafie]] dan kemudian dengan [[Tunku Abdul Rahman]] untuk menyokong pergerakan ke arah pembentukan Malaysia.
 
Ahmad Zaidi telah menentang rahsia dengan [[ideologi]] dan pengalaman mengalami diskriminasi manakala di [[United Kingdom]] tidak banyak menimbulkan perasaan cinta perasaannya terhadap kerajaan penjajah yang memerintah atas rakyatnya. Pembentukan untuk pergerakan ke arah kemerdekaan telah menjadi begitu kuat bahawa terdapat juga plot sama ada menangkap atau membunuh Ahmad Zaidi kerana menjadi pemberontak yang sangat awam kepada kerajaan penjajah. Dia tahu bahawa pada peringkat itu walaupun Sarawak dapat mencapai kemerdekaan, jentera-jentera bagi kerajaan Malaysia baru akan kebanyakannya dipengaruhi oleh orang-orang Sarawak yang bekerja dengan kerajaan penjajah. Dalam fasa peralihan ke arah pembentukan kerajaan baru, beliau menerima maklumat dalaman bahawa sebahagian daripada ekspatriat yang bekerja di bawah pentadbiran penjajah pilihan beliau dihapuskan kerana takut dendam jika Ahmad Zaidi menjadi dalam kawalan. Beliau digelar pengkhianat oleh pihak berkuasa British dan penyokong termasuk banyak ekspatriat dalam kerajaan Sarawak kerana pengaruh yang kuat dan penglibatan dalam Barisan Pemuda Sarawak dan disyaki berkaitan dengan Indonesia semasa [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia]]. Beliau kemudiannya diculik dari Sarawak oleh pihak yang bersimpati dan kemudian pergi ke dalam buangan di Indonesia sehingga beliau diberikan pengampunan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1969, satu langkah disokong kuat oleh Tun [[Abdul Rahman Ya'kub]] ([[Ketua Menteri Sarawak]] ke-3 dan [[Yang di-Pertua Negeri Sarawak]]), yang merupakan seorang Menteri Persekutuan pada masa itu.
 
==Kehidupan peribadi==