Bob Dylan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 124:
 
===Keluarga===
'''Suze Rotolo''': Hubungan serius pertama Dylan adalah dengan artis Suze Rotolo, seorang anak perempuan radikal Parti Komunis Amerika. Menurut Dylan, "Dia adalah perkara yang paling erotik pernah saya dilihat... udara tiba-tiba dipenuhi dengan daun pisang. Kami mula bercakap dan kepala saya mula berputar." Rotolo difoto lengan-lengan dengan Dylan di sampul albumnya ''The Freewheelin' Bob Dylan''. Pengkritik telah mengaitkan Rotolo untuk beberapa lagu-lagu cinta awal Dylan, termasuk "Don't Think Twice It's All Right". Hubungan berakhir pada tahun 1964. Pada tahun 2008, Rotolo menerbitkan memoir tentang hidupnya di Greenwich Village pada tahun 1960, ''A Freewheelin' Time''.
 
'''Joan Baez''': Apabila Joan Baez pertama kali bertemu Dylan pada April 1961, beliau sudah mengeluarkan album pertama beliau dan telah diiktiraf sebagai "Ratu Rakyat". Apabila mendengar Dylan menyanyikan lagu "With God on Our Side," Baez kemudian berkata, "Saya tidak pernah terfikir apa-apa yang begitu kuat boleh datang daripada katak kecil". Pada bulan Julai 1963, Baez menjemput Dylan untuk menyertai beliau di atas pentas di Newport Folk Festival, menetapkan tempat untuk duet sama dalam tempoh dua tahun akan datang. Pada masa jelajah 1965 Dylan daripada U.K, hubungan romantis mereka telah mula semakin pudar, kerana ditangkap dalam dokumentari filem D. A. Pennebaker ''Dont Look Back''. Baez kemudian melawat dengan Dylan sebagai pelaku dalam Rolling Thunder Revue pada 1975-1976, dan menyanyikan empat buah lagu dengan Dylan pada album secara langsung jelajah itu, Bob Dylan Live 1975, The Rolling Thunder Revue. Baez muncul dengan Dylan di TV selama sejam khas ''Hard Rain'', difilemkan di Fort Collins, Colorado, pada bulan Mei 1976. Baez juga membintangi sebagai 'The Woman In White' dalam filem Renaldo dan Clara (1978), yang diarahkan oleh Dylan dan difilemkan semasa Rolling Thunder Revue. Dylan dan Baez melawat bersama-sama lagi pada tahun 1984 dengan Carlos Santana.
 
Baez teringat hubungannya dengan Dylan dalam filem dokumentari [[Martin Scorsese]] ''No Direction Home'' (2005). Baez menulis tentang Dylan dalam dua Autobiografi—kagum dalam ''Daybreak'' (1968), dan kurang kagum dalam ''And A Voice to Sing With'' (1987). Hubungan Baez dengan Dylan menjadi subjek lagu beliau "Diamonds & Rust", yang telah digambarkan sebagai "potret akut" Dylan.
 
'''Sara Dylan''': Dylan berkahwin dengan Sara Lownds, yang pernah bekerja sebagai model dan seorang setiausaha kepada Drew Associates, pada 22 November, 1965. Anak pertama mereka, Jesse Byron Dylan, dilahirkan pada 6 Januari 1966, dan mereka mempunyai tiga orang anak: Anna Lea (lahir 11 Julai 1967), Samuel Isaac Abram (lahir 30 Julai 1968), dan Jakob Luke (lahir 9 Disember 1969). Dylan juga menerima anak perempuan Sara daripada perkahwinan terdahulu, Maria Lownds (kemudian Dylan, lahir 21 Oktober 1961). Bob dan Sara Dylan bercerai pada 29 Jun, 1977.
 
Maria berkahwin dengan pemuzik Peter Himmelman pada tahun 1988. Pada tahun 1990-an, Jakob menjadi terkenal sebagai penyanyi utama band ini yang Wallflowers. Jesse Dylan adalah pengarah filem dan ahli perniagaan yang berjaya.
 
'''Carolyn Dennis''': Dylan berkahwin dengan penyanyi sandaran beliau Carolyn Dennis (sering profesional dikenali sebagai Carol Dennis) pada 4 Jun, 1986. Desiree Gabrielle Dennis-Dylan, anak perempuan mereka telah dilahirkan pada 31 Januari, 1986. Pasangan itu bercerai pada Oktober 1992. Perkahwinan dan anak mereka kekal rahsia mengawal dengan rapi sehingga penerbitan biografi Howard Sounes', Down Lebuhraya: The Life of Bob Dylan, pada tahun 2001.
 
===Kepercayaan agama===