Siput Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Rujukan: Menambah pautan IMDb.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Kerjaya: Memformatkan bahagian.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 30:
Beliau berlakon kali pertama dalam filem arahan [[B.S. Rajhans]],[[Chinta (filem)|Filem Cinta]] bersama [[Mohamed Taib Salleh|Allahyarham S. Roomai Noor]] pada 1948. Filem Cinta memberi makna kerana selepas itu beliau dan S. Roomai Noor berkahwin, lalu dikurniakan cahaya mata yang dinamakan Ithnaini, sekarang lebih terkenal sebagai [[Anita Sarawak]].
 
== Penglibatan dan Kerjaya Seni ==
[[imej:Rachun Dunia.jpg|200px|right]]
Mengimbas sejarah awalnya, Siput mula berlakon bangsawan ''Siput Kuyung'' bersama bapanya [[Dollah Sarawak]] (nama sebenar Mohamad Sulaiman) sejak berusia 11 tahun. Dollah Sarawak adalah nama besar dalam dunia bangsawan yang kemudian menjadi pelakon filem.
Baris 43:
Filem terakhir lakonan beliau ialah ''Layar Lara'' bersama [[Azean Irdawaty]] dan juga seniman dan seniwati seangkatannya seperti [[Aziz Sattar]], [[Mahmud Jun]], [[Salmah Ibrahim]] dan [[Aziz Jaafar]] arahan pengarah berkaliber, [[Shuhaimi Baba]] pada tahun [[1997]].
 
===Kematian===
Beliau menghembuskan nafas terakhir pada 3 Jun [[1999]] ketika berusia 78 tahun di block 9 Kempas Road singapura. dan jenazah beliau selamat disemadikan di Pusara Abadi di kawasan Lim Chu Kang, Singapura . Pada masa itu juga,Beliau berjiran dengan seniwati [[Hashimah Yon]] .
 
.===Filem=Filemografi==
# Singapura Di Waktu Malam - (1947) - (Pelakon Utama)
# [[Chinta (filem)|Chinta]] - (1948) - (Pelakon Utama) - Watak Sebagai (Chinta)