Siput Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Menambah sumber.
Baris 1:
{{citations missing}}
{{Hatnote|"Siput Sarawak" dilencongkan di sini.}}
{{Infobox actor
| name = Siput Sarawak
| image = Siput_sarawak.jpg
| imagesize = 200px
| caption =
| birth_name = Ramlah bt Mohamad Sulaiman
| birth_date = 1921
Baris 36 ⟶ 33:
Beliau merupakan seorang yang buta huruf tetapi mampu menghafal semua skripnya yang dibacakan oleh orang lain. Selepas [[Perang Dunia Kedua]], Siput menjadi penyanyi kabaret di [[Singapura]] sebelum berpeluang berlakon dalam filem pertamanya berjudul ''Singapura Waktu Malam''.
 
Sepanjang kerjayanya, beliau telah berlakon lebih kurang 50 filem terbitan [[Malay Film Productions]], [[Cathay-Keris Film Productions|Cathay-Keris]] dan juga [[Merdeka Film Productions|Studio Merdeka]]. Antara lakonan beliau yang paling menonjol ialah ''''''Hujan Panas'', "''Muda Mudi''", ''Racun Dunia'', ''Korban Fitnah'', ''Patung Chendana'', ''Hujan Gerimis'', ''Naga Tasik Chini'', ''Jiran Sekampung'''' dan ''''Mangsa''''. Beliau juga pernah berlakon di bawah terbitan Merdeka Studio, [[Kuala Lumpur]] untuk [[Filem Keluarga 69]] bersama [[P.Ramlee]]. Filem ''Hujan Panas'' adalah antara filem yang paling digemarinya. Keberkesanan lakonannya dalam filem itu membuatkan beliau terus mendapat peluang berlakon watak jahat.
Filem ''Hujan Panas'' adalah antara filem yang paling digemarinya. Keberkesanan lakonannya dalam filem itu membuatkan beliau terus mendapat peluang berlakon watak jahat.
 
Pada zaman kegemilangan filem Melayu di [[Jalan Ampas]], selain daripada Seniman [[Salleh Kamil]], Siput adalah pelakon yang dibenci kerana keberkesanan watak jahatnya. Filem terakhir lakonan beliau ialah ''Layar Lara'' bersama [[Azean Irdawaty]] dan juga seniman dan seniwati seangkatannya seperti [[Aziz Sattar]], [[Mahmud Jun]], [[Salmah Ibrahim]] dan [[Aziz Jaafar]] arahan pengarah berkaliber, [[Shuhaimi Baba]] pada tahun [[1997]].
 
Filem terakhir lakonan beliau ialah ''Layar Lara'' bersama [[Azean Irdawaty]] dan juga seniman dan seniwati seangkatannya seperti [[Aziz Sattar]], [[Mahmud Jun]], [[Salmah Ibrahim]] dan [[Aziz Jaafar]] arahan pengarah berkaliber, [[Shuhaimi Baba]] pada tahun [[1997]].
 
==Kematian==
Beliau menghembuskan nafas terakhir pada 3 Jun [[1999]] pada usia 78 tahun di block 9 Kempas Road, Singapura dan jenazah beliau selamat disemadikan di Pusara Abadi di kawasan Lim Chu Kang, Singapura. Pada masa itu juga, beliau berjiran dengan seniwati [[Hashimah Yon]].<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0604&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=et_01.htm Siput Sarawak... perginya seorang primadona] ''[[Utusan Malaysia]]'' (4 Jun 1999). Diperoleh pada 20 Februari 2015.</ref>
 
==Filemografi==