Srivilailaksana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 29:
Beliau dilahirkan ketika bapanya memegang gelaran pewaris takhta Siam; iaitu Putera Chulalongkorn, Putera Pinit Prajanadh dan ibunya ialah Mom Pae. Beliau dilahirkan di luar istana besar, kerana mengikut tradisi kuno: Ibunya tidak dibenarkan untuk melahirkan anak di dalam istana sehingga putera (suaminya itu) menaiki takhta. Keistimewaan lahir di istana besar dikhaskan untuk anak-anak Raja. Putera Chulalongkorn disediakan rumah taman Nanda Utayan berhampiran istana besar untuk Mom Pae tinggal.
 
Apabila Mom Pae tujuh bulan mengandung, beliau melahirkan secara pramatang. anakKetika anaknya itu masih dalam perut, jadi doktor difahamidifahamkan bahawa anak raja itu meninggal dunia. Jadi doktor meletakkan perut di dalam periuk pepejal, tenggelamtenggelamkannya di dalam sungai olehmengikut tradisi purba. Tetapi sebelum tenggelam, bapa IbuMom Pae ini, [[Phraya Suravongs Vaiyavadhana]] ingin tahu bayi itu putera atau puteri. Jadi dia mengoyakkanmembelah perut keluar, iadan menghairankan bayi itu masih bernafas, dan bayi adalahitu ialah puteri. SupayaJadi mereka telah membantu menjaga puteri dengan baik. Kemudian ibu dan puteri berpindah ke Suan rumah Kularb House, di kawasan istana besar.
 
Selepas dia dilahirkan, beliau telah memegang gelaran IbuMom Chao dan gaya tuanku tenang. DanKetika ketikaayahandanya ayah itu berjayamenaiki takhta Siam daridaripada datuknyanendanya, Raja Mongkut (Rama IV), beliau telah dinaikkan gelarannya menjadi puteri dandengan gaya Duli Yang Maha Mulia. Beliau telah diberikan nama penuh daripadaoleh bapanya sebagai '''Srivilailaksana Sundornsakdi Galyavadi''' ({{lang-th| ศรีวิไลยลักษณ์ สุนทรศักดิกัลยาวดี}}). ibunyaIbunya, IbuMom Pae, telah dinaikkan kekepada [[Chao Chom Manda]].
 
==Tanggungjawab Diraja==