Larinks: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Larynx"
 
Baris 14:
 
=== Penghasilan bunyi ===
Bunyi dijanadihasilkan dalam larinks di mana [[Pic (muzik)|pic]] dan kelantangan bunyi akan diolah. Kekuatan udara yang terhembus daripada paru-paru juga menyumbang kepada kelantangan bunyi.
 
Manipulasi tenggorokan digunakan untuk menghasilkan sumber bunyi dengan tertentu frekuensi asas, atau pitch. Bunyi sumber ini diubah ketika ia bergerak melalui saluran vokal dan diolah berbeza berdasarkan posisi [[lidah]], [[bibir]], [[mulut]] dan farinks. Proses yang mengubah bunyi sumber melalui saluran suara menghasilkan banyak bunyi vokal dan konsonan yang berbeza dalam bahasa dunia serta nada, realisasi tekanan dan jenis prosodi bahasa yang lain. Larinks juga mempunyai fungsi yang sama seperti paru-paru dalam mewujudkan perbezaan tekanan yang diperlukan untuk pengeluaran bunyi; larinks yang sempit boleh diangkat atau diturunkan mempengaruhi luasnya rongga mulut yang perlu puntuk menghasilkan bunyi konsonan glotalik.
 
Lipatan vokal boleh diadakan rapat (oleh adducting yang arytenoid rawan) supaya mereka bergetar (lihat [[Pembunyian|pembunyiannya]]). Otot-otot melekat ke arytenoid rawan kawalan tahap pembukaan.  anjangPanjang lipatan vokal dan ketegangan boleh dikawal dengan menggoyangkan rawan tiroid ke depan dan ke belakang pada rawan krikoid (secara langsung dengan mengecutkan krikotiroid atau tidak langsung dengan mengubah kedudukan menegak larinks), dengan memanipulasi ketegangan otot dalam lipatan vokal, dan dengan bergerak arytenoids maju atau mundur. Ini menyebabkan pic yang dihasilkan pada [[Pembunyian|pembunyiannya]] naik atau turun. Lipatan vokal kebanyakan lelaki lebih panjang serta berjisim besar berbanding lipatan vokal wanita, seterusnya menghasilkan pic yang lebih rendah.
 
=== Lain-lain ===