Perbezaan antara semakan "Lutung Kasarung"

1,182 bait ditambah ,  2 tahun lalu
 
Di dalam hutan, para sahabat Purbasari adalah binatang. Salah satu daripada ini adalah monyet hitam bernama Lutung Kasarung, yang sebenarnya adalah dewa Guruminda yang dikutuk, dan yang mempunyai kekuatan ajaib dan dapat berbicara dengan manusia. Untuk membantu Purbasari, Lutung Kasarung membawanya ke sebuah tasik dan menyuruhnya mandi. Dia kemudian mengambil beberapa sinom (daun [[asam jawa]] muda) dari pokok itu, memberikannya kepada Purbasari dan menyuruhnya menggosok tubuhnya dengannya. Ini secara ajaib menyembuhkan keadaan kulit yang disebabkan oleh mantera penyihir dan memulihkan kecantikannya.
 
Suatu pagi, Purbasari bangun dan terkejut mendapati dirinya di istana yang indah—Lutung Kasarung telah mengubah gubuknya yang rendah hati ke istana semalaman. Berita istana yang secara ajaib muncul di hutan menarik perhatian orang dari sekelilingnya. Ketika mereka mengetahui bahawa seorang puteri yang baik, murah hati, dan cantik tinggal di sana, banyak yang tinggal, menciptakan sebuah kota baru yang hidup di mana ada hutan. Berita tentang bandar baru ini mencapai Purbararang; apabila dia mendapati bahawa adik perempuannya memerintah bandar itu, dia dimakan dengan iri hati.
 
Purbararang memutuskan untuk membawa Purbasari ke bawah dengan memberikan tugasan yang mustahil untuk dilakukan. Pada suatu hari banteng banteng berlari amok dan mula menimbulkan malapetaka di ibu kota. Tiada seorangpun dapat menghentikannya kerana ia memusnahkan dataran dan pasar. Purbararang menghantar utusan ke Purbarsari, memerintahkannya untuk menangkap lembu yang sedang mengamuk. Purbasari terkejut; tetapi Lutung Kasarung memberitahunya untuk mengambil kunci rambutnya sendiri dan meletakkannya di leher banteng. Purbarsari berbuat demikian, dan lembu itu dijinakkan dengan serta-merta.
 
=== Kepulangan Purbasari ===