Sabun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 93 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q34396
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:a bar of soap.jpg|thumb|right|200px|Sabun kebanyakannya dalam bentuk berbuku. Sabun itiini telah banyak kali digunakan dansehingga kehilangan bentuk "buku"-nya yang asal.]]
'''Sabun''' adalah campuran pencuci yang digunakan bagi kegunaan peribadi atau sedikit cucian. Ia biasanya dijual sebagai bentuk ketulan, yang dipanggil '''buku'''. Di negara maju, pencuci sintetik telah menggantikan sabun bagi mencucikan pakaian dobi.
 
Kebanyakan campuran sabun mengandungi [[sebatian]] [[garam]] [[natrium]] atau [[kalium]] yang boleh dihasilkan daripada [[asid lemak]] dengan bertindak balas dengan larutan ber[[Alkali|beralkalialkali]] (seperti [[natrium hidrosidahidroksida]] atau [[kalium hidrosidahidroksida]]) pada 80°–100&nbsp; °C dalam proses yang dikenali sebagai [[saponifikasipenyabunan]]. Lemak-lemak itu di[[Hidrolisis|dihidrolisiskanhidrolisis]]<nowiki/>kan oleh bahan bes, menghasilkan [[gliserol]] dan sabun kasar (garam asid lemak beralkali).
 
Sabun dihasilkan daripada minyak atau [[lemak]]. ''Sodium Tallowate'', bahan biasa dalam kebanyakan sabun, sebenarnya adalah lemak haiwan. Sabun yang dihasilkan dari minyak sayuran, seperti [[minyak zaitonzaitun]], biasanya diistilahkan sebagai [[sabun castile]].
 
Sekarang, sabun biasanya digantikan oleh agen pembersihan lain, sebagai contoh [[detergen]] sintetik.
== Penyucian dan perapian ==
Proses biasa bagi menyucikan sabun termasuk menyingkirkan [[sodiumnatrium kloridklorida]], [[sodiumnatrium hidrosidehidroksida]], dan [[glycerol]]. CampurasCampuran (''nihilistic'') ini disingkirkan dengan [[merebus]] ketulan sabun kasar dalam air dan membentuk semula sabun dengan garam.
 
Kebanyakan air kemudian disingkir dari sabun. Secara tradisi, ini dilakukan dengan menggunakan penggelek cili yang menghasilkan kepingan sabun yang biasa digunakan sekitar 1940-an dan 1950-an. Proses ini digantikan dengan penyembur kering dan kemudiannya oleh pengering hampagas.
Baris 14:
Sabun kering (kandungan kelembapan sekitar 6-12% kemudian dipadatkan kepada ketulan kecil pallet. Pallet ini kemudiannya sedia untuk perapian akhir sabun. Perapian sabun adalah proses menukar pallet sabun kasar barangan boleh dijual, biasanya bentuk sabun buku.
 
Pallet sabun dicampurkan dengan wangian dan bahan lain dan digabung sepenuhnya dalam pengaul. Jisim ini kemudiannya dikeluarkan dari pengaul kepada penyaring, yang dengan menggunakan penekan (''auger''), memaksa sabun melalui penyaring dawai halus. Daripada penyaring, sabun disalur melalui penggelek ((pengilang Perancis atau pengilang keras) sama seperti proses penghasilan plastik atau likour cokelat. Sabun ini kemudiannya melalui satu atau lebih banyak penyaring untuk meningkatkan kekentalan jisim sabun. Sejurus sebelum dimampatkan, sabun melepasi kebuk hampagas bagi menghilangkan sebarang gas yang terperangkap. Ia kemudiannya disalur menjadi batang panjang, sebelum dipotong kepada saiz yang dikehendaki, melalui pengesan logam dan ditekan dalam bentuk tertentu melalui mesin penekan dingin. Buku sabun kemudian dibungkut dalam pelbagai cara.
 
[[Pasir]] atau [[pumis]] mungkin ditambah bagi menghasilkan sabun sental. Proses ini paling biasa bagi menghasilkan sabun bagi kebersihan manusia. Bahan penyental bertindak bagi menyingkir sel kulit mati dari permukaan yang dicuci. Proses ini dikenali sebagai [[exfoliationpengelupasan]]. Kebanyakan bahan baru digunakan sebagai sabun exfoliatingpengelupasan yang berkesan tetapi tanpa sisi tajam dan pembahagian tidak serata seperti batu pumis.
 
== Rujukan ==