Oligopoli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Oligopoly"
 
Penambahan rujukan yang tertinggal daripada penterjemahan rencana
 
Baris 1:
'''Oligopoli''' ({{Etimologi|grbahasa Yunani Kuno|''[[wikt:ὀλίγος#Ancient Greek|ὀλίγος]]'' (olígos)|sedikit|5=''[[wikt:πωλεῖν#Ancient Greek|πωλεῖν]]'' (polein)|6=menjual}}) merupakan sebuah bentuk pasaran di mana sesebuah [[pasaran]] atau [[industri]] tertentu dikuasai oleh sejumlah kecil penjual (peoligopoli atau ''oligopolist''). Oligopoli boleh dibentuk daripada pelbagai bentuk pakat-sulit yang mengurangkan persaingan serta membawa kepada harga yang lebih tinggi untuk pengguna. Sistem ini mempunyai struktur pasarannya yang tersendiri.<ref>http://www.ftc.gov/bc/edu/pubs/consumer/general/zgen01.shtm</ref>
 
Dengan beberapa penjual yang sedikit, setiap peoligopoli mungkin akan berwaspada dengan tindakan peoligopoli yang lain. Menurut [[teori permainan]], keputusan sesebuah syarikat mempengaruhi dan dipengaruhi oleh keputusan syarikat-syarikat lain. Perancangan strategik oleh oligopolistspeoligopoli perlu mengambil kira tindak balas yang berkemungkinan daripada peserta pasaran yang lain.
 
== Penerangan ==
Oligopoli adalah bentuk pasaran biasa di mana beberapa syarikat berada dalam sebuah persaingan. Sebuah nisbah tumpuanpenumpuan empat syakrikatsyarikat sering digunakan sebagai sebuah penerangan oligopoli berkuantiti - di mana ia menyatakan, melalui peratusan, saham pasaran empat syarikat terbesar di mana-mana industri tertentu. {{Citation needed|date=JanuaryJanuari 2014}}
 
[[Sayembara|Persaingan]] beroligopoli boleh menimbulkan hasil sama ia meluas mahupun pelbagai. Dalam beberapa keadaan, syarikat-syarikat tertentu mungkin akan menggunakan amalan perdagangan ketat ([[pakat-sulit]], perkongsian pasaran dan sebagainya) dalam usaha untuk meningkatkan inflasi harga dan menyekat pengeluaran dalam banyak cara yang sama seperti sebuah [[monopoli]]. Setiap kali akan adanya perjanjian formal untuk pakat-sulit antara syarikat-syarikat yang biasanya bersaing dengan satu sama lain, amalan ini dikenali sebagai sebuah [[Cartel|kartel]]. Contoh utama kartel sebegini adalahialah [[Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum|OPEC]] yang mempunyai pengaruh besar terhadap harga minyak antarabangsa.
 
Firma-firma sering membuat pakat-sulit dalam usaha menstabilkan pasaran yang tidak menentu agar risiko yang wujud dalam pasaran ini dapat dikurangkan bagi tujuan pelaburan dan pembangunan produk.{{Citation needed|date=FebruaryFebruari 2010}} Terdapat undang-undang pengehadan di kebanyakan negara atas pakat-sulit sebegini. Perjanjian formal tidak perlu dalam berlakunya pakat-sulit ini (perhubungan sah antara syarikat perlu ada untuk mengira pakat-sulit ini sebagai haram)&#x2013;misalnya—misalnya, mungkin ada peneraju pasaran dikenali dalam beberapa industri yang menetapkan harga secara tidak rasminya untuk pengeluar lain bertindak sewajarnya; tindakan ini dikenali sebagai [[kepimpinan harga]].
 
Dalam situasi lain, persaingan antara penjual dalam sesebuah oligopoli boleh menjadi sengit dengan harga yang rendah dan pengeluaran yang tinggi ditawarkan para pengeluar. Perkara ini boleh membawa kepada hasil yang cekap menghampiri [[persaingan sempurna]]. Persaingan dalam oligopoli boleh menjadi lebih besar apabila terdapat lebih banyak firma dalam sesebuah industri berbanding jika, misalnya, firma-firma ini bertumpu di rantau mereka dan tidak bersaing langsung antara satu sama lain.
 
== Bacaan lanjut ==
* Bayer, R. C. (2010). [http://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/18153.pdf Intertemporal price discrimination and competition]. ''Journal of economic behavior & organization'', ''73''(2), 273–293.
* Vives, X. (1999). Oligopoly pricing, MIT Press, Cambridge MA. (A comprehensive work on oligopoly theory)<br>
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==