Pentadbiran Makanan dan Dadah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
26 Ramadan (bincang | sumb.)
k 26 Ramadan telah memindahkan halaman FDA ke Pentadbiran Makanan dan Dadah
"MenyahIndonesiakan" laras bahasa rencana
Baris 1:
[[Fail:Food_and_Drug_Administration_logo.svg|thumb|right|200px|Logo FDA]]
'''Food and Drug Administration''' ('''FDA''') atau '''Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan''' adalah badan yang bertugas mengatur [[makanan]], [[tambahan makanan]], [[ubat]], produk [[biofarmasi]], [[transfusi darah]], [[alatan perubatan]], alatan untuk terapi dengan [[radiasi]], produk veterinar dan [[kosmetik]] di [[Amerika Syarikat]].
{{BM}}
== Pertubuhan ==
FDA adalah badan yang berada di bawah [[DepartemenJabatan KesehatanKesihatan dan LayananKhidmat Masyarakat (Amerika SerikatSyarikat)|DepartemenJabatan KesehatanKesihatan dan LayananKhidmat Masyarakat]] (''United States Department of Health and Human Services'') dan memiliki sejumlah kantorPejabat dan pusat layananperkhidmatan yang masing-masing mengkhususkan diri padakepada bidang tertentu.
 
Jabatan dalam FDA:
* Pusat Keamanan Makanan dan Gizi Terapan (''Center for Food Safety and Applied Nutrition'', CFSAN)
* Pusat RisetPenyelidikan dan EvaluasiPenilaian ObatUbatan (''Center for Drug Evaluation and Research'', CDER)
* Pusat RisetPenyelidikan dan EvaluasiPenilaian Biologi (''Center for Biologics Evaluation and Research'', CBER)
* Pusat PirantiPeralatan dan KesehatanKesihatan Radiologi (''Center for Devices and Radiological Health'', CDRH)
* Pusat KedokteranKedoktoran HewanHaiwan (''Center for Veterinary Medicine'', CVM)
* Pusat Nasional RisetPenyelidikan Toksikologi Negara (''National Center for Toxicological Research'', NCTR)
* KantorPejabat Urusan Peraturan (''Office of Regulatory Affairs'')
* KantorPejabat Komisaris (''Office of the Commissioner'')
 
=== Ketua ===
FDA dipimpin seorang Komisaris bernama [[Andrew von Eschenbach]] yang disahkan [[Senat ASAmerika Syarikat|Senat]] pada [[7 DesemberDisember]] [[2006]] setelah bertugas sebagai Penjabat Komisaris selama 14 bulan. Von Eschenbach menggantikan [[Lester Crawford]] yang ditunjukdilantik Presiden [[George W. Bush]] untuk memimpin FDA, namun beliau mengundurkan diri [[23 September]] [[2005]], iaitu dua bulan sesudah jabatannya sebagai Komisaris FDA disahkan oleh Senat.
 
== Tugas ==
Sebagai badan administratif di bawah lembaga eksekutif pemerintah Amerika SerikatSyarikat, kekuasaan dan yurisdiksi FDA didasarkan pada undang-undang yang dibuat [[Kongres Amerika SerikatSyarikat]]. Sebagian besar mandat FDA didasarkan pada [[Akta Undang-undang Makanan, Obat,Ubatan dan Kosmetik FederalPersekutuan]] (''Federal Food, Drug, and Cosmetic Act'') yang dibuat [[Kongres AS]]. Undang-undang tersebut memberi berbagai tanggung jawab kepada FDA, termasuk tanggung jawab untuk memastikan [[perdagangan antarnegara bagian]] bebas dari makanan, obatubat-obatanubatan, dan pirantialat medisperubatan yang tercemar atau salah label.<ref> [http://www.fda.gov/opacom/laws/fdcact/fdcact3.htm FDCA Section 301 di situs web FDA]</ref>
 
FDA memiliki wewenang untuk mengatur berbagai produk untuk menjamin keamanan publik AS dan memastikan produk makanan, kedokteran, dan kosmetika yang dipasarkan kepada konsumenpengguna sesuai dengan janji yang diberikan produsen. Peraturan Pemerintah yang dibuat FDA dapat terdiri dari berbagai bentuk, termasuk dan tidak terbatas pada pelarangan, pengawasan peredaran, dan pemasaran yang terkendali. Selain itu, FDA menetapkan standarpiawai yang memberi wewenang kepada perorangan untuk meresepkan obatubat atau pirantialat medisperubatan lain. Penegakan peraturan pemerintah yang dikeluarkan FDA dilakukan oleh Consumer Safety Officers (perwirapegawai keselamatan konsumenpengguna) yang bertugas di bawah naungan Pejabat Urusan Peraturan (''Office of Regulatory Affairs (Kantor Urusan Peraturan''), sedangkan kasuskes kriminaljenayah ditangani agenejen khusus dari [[Pejabat Penyiasatan Jenayah (''Office of Criminal Investigations]]'', (Kantor Investigasi KriminalOCI) atau disingkat OCI yang juga merupakan salah satu bagianbahagian daridaripada FDA.
 
== Anggaran ==
=== Anggaran federal ===
Anggaran federal yang diajukan FDA untuk tahun fiskal 2008 sebesar $2,.1 miliarbilion. Jumlah tersebut merupakan peningkatan sebesar $105,.8 juta dibandingkan dengan tahun fiskal 2007.<ref>[http://www.fda.gov/oc/oms/ofm/budget/2008/summary.html Ringkasan anggaran FDA tahun fiskal 2008]</ref>
 
=== Biaya dari pemakai jasa ===