Pembakar roti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pembakar roti''' ialah sebuah perkakasan elektrik kecil yang direka untuk membakar kepingan [[roti]] dengan mendedahkan kepingan tersebut kepada [[haba]] yang kuat lalubagi menghasilkan [[roti bakar]]. Perkakas ini dapat membakar pelbagai jenis produk hirisan roti. Alat ini telah diciptakan di Scotland pada tahun 1893 dan kemudiannya melalui pembangunan selama bertahun-tahun, termasuk memperkenalkanpengenalan sistem mekanisme automatik  untuk menghentikan pembakaran dan pengeluaran kepingan roti.
 
== Jenis ==
Pembakar roti moden biasanya terdiri daripada salah satu dari tiga jenis: jenis lonjak (''pop-up toaster''), jenis [[ketuhar]] (''oven toaster'') dan jenis tali sawat (''conveyor belt toaster'') JenisPemilihan jenis pembakar roti biasanya ditentukan pengguna bergantung kepada kegunaan tujuan membakar. Pembakar roti lonjak membakar roti dengan lebih rata berbanding jenis ketuhar namun pembakar jenis ketuhar memiliki lebih versatil dengankepelbagai kebolehannya [[Membakar (memasak)|membakar lauk untuk tujuan memasak]] dan [[Menggril|memanggang]].
 
Pembakar jenis tali sawat kebanyakannya digunakan di restoran atau industri katering  di mana roti bakar perlu dibuatdihasilkan dengan cepat sertadan dalam kuantiti yang lebih besar.
 
Toaster direka untuk melihatsesuai di tempatdigunakan di mana-mana dapur. Pereka menyampaikanmenonjolkan variasi lebih estetikacantik variasibagi untukpembakar pop-uplonjak toasterberbanding daripadapemanggang yangjenis lain toaster. Pengguna boleh memilih pemanggang roti olehmengikut penampilanpenampilannya.
 
=== Pembakar roti lonjak (''pop-up toaster'') ===