Topologi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata.
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Fail:Möbius strip.jpg|thumb|240px| [[Jalur Möbius]] ialah objek yang mempunyai hanya satu permukaan dan satu sudut. Bentuk sebegini adalah antara bahan kajian dalam topologi.]]
'''Topologi''' (dari [[bahasa GreekYunani]] τόπος, “tempat”, dan λόγος, “belajar”“kajian”) ialah cabang utama [[matematik]] yang mengkaji sifat rajah yang tidak berubah akibat bengkokan, regangan, dan sebagainya. Ia muncul melalui pembangunan konsep-konsep dari [[geometri]] dan [[teori set]], seperti ruang, dimensi, dan transformasi.
 
Idea tentang topologi telah mula diutarakan seawal 1736, dan pada penghujung kurun ke-19, satu disiplin khusus telah dibangunkan, yang pada awalnya dikenali dengan nama [[Bahasa Latin|Latinnya]] ''geometria situs'' (“geometri tempat”) atau ''analysis situs'' (Greekistilah gabungan Yunani-Latin untukbermaksud “kajian tempat”) sebelum akhirnya dikenali dengan nama modenmodennya, topologi. Menjelang pertengahan abad ke-20, topologi telah menjadi bidang pengajian yang penting di dalam matematik.
 
Perkataan ''topologi'' merujuk kepada satu disiplin matematik dan juga untuk satu keluarga [[teori set|set]] dengan sifat-sifat tertentu yang digunakan untuk mentakrifkan [[ruang topologi]], satu objek asas topologi.
Baris 9:
* '''[[Topologi am]]''' – membentuk aspek asas topologi dan mengkaji konsep-konsep bawaan ruang topologi (contoh asas termasuklah [[ruang padat|kepadatan]] dan [[keterkaitan]].
* '''[[Topologi algebra]]''' – menghitung darjah keterkaitan menggunakan kaedah algebra seperti [[kumpulan homotopi]] dan [[homologi]].
* '''[[Topologi geometri]]''' – mengkaji [[manifold]]-manifold dan pembenamannya di dalam manifold yang lain.