Caribbean: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 76 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q664609
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 9:
Terletak kukuh pada [[Plat Caribbean]], kawasan ini mempunyai 7000 [[pulau]], [[terumbu karang]] dan pelbagai bentuk pinggir laut yang menarik.
 
'''Hindia Barat''' (kawasan darat di Caribbean) terbahagi kepada [[AntillesKepulauan Antille Besar]], [[AntillesKepulauan Antille Kecil]] (termasuk [[LeewardKepulauan Antille Lindung Angin Antilles]]) dan [[Bahamas]]. [[Bermuda]] juga terletak di sini, di bahagian utara berhampiran dengan [[Lautan Atlantik]]., namun Kawasankawasan initersebut biasanya dianggap sebagai sebahagian dari [[Amerika Utara]].
 
Asal nama Caribbean ialah nama sekumpulan penduduk keturunan [[Amerindian]] yang wujud seawal abad ke-15. Asalnya ialah dikenali sebagai Hindia Barat (''West Indies'') kerana [[Christopher Columbus]] percayamempercayai bahawa tempat itu sebahagian dari benua [[Asia]]. Sedangkan lokasi tersebut sebenarnya benua yang baru ditemui iaitu benua [[Amerika]]. Kebanyakan tempat di Amerika diberi nama yang menyerupai nama di [[Sepanyol]], [[Britain]], [[Portugal]] dan [[Perancis]].
 
== Pautan luar ==
* [http://www.dloc.com Digital Library of the Caribbean]
* [http://www.manioc.org Manioc] - pustaka akses terbuka mengandungi buku, imej, teks persidangan dan rencana mengenai kawasan Caribbean
 
[[Kategori:Amerika]]