Sihir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
==Kedudukan sihir dalam Islam==
Penganut agama [[Islam]] dilarang keras daripada mengamalkan sihir, kerana dianggap mengingkari hukum Allah/alam dan boleh jatuh syirik. Ia seolah-olah cuba menyaingi kuasa Allah.
Orang yang terkena sihir lazimnya dikatakan sebelum itu tiba-tiba meningkat nafsu syahwatnya seperti dia kerap/ketagihan melakukan seks di mana akhirnya mengakibatkan jiwa dan batinnnya menjadi lemah dan mudah kerasukan. {{fact}} Ini juga lantaran dirinya terdedah kepada badan yang tidak suci(tidak mandi wajib/hadas) dan syaitan amat menyukai orang yang demikian. Terdapat juga tanda kusam dan lesu pada wajahnya terutamanya pada bibir dan mata putih{{fact}}. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun sihir boleh dielak dengan mengamalkan beberapa ayat suci al-Quran seperti ayatul kursi dan lain-lain.
Kedua-dua mazhab [[Sunni]] dan [[Shiah]] melarang penggunaan sihir. Di dalam aliran [[Sufi]] bagaimanapun terdapat konsep "barakah" yang merujuk kepada "rahmat" atau "kuasa Tuhan" yang diberikan kepada orang alim. Juga masih terdapat orang Islam yang menggunakan [[jin]] bagi tujuan yang baik seperti dalam perubatan dengan bantuan dari ayat [[Quran]] dan doa. Mazhab [[Wahhabi]] bagaimanapun melihat segala penggunaan jin atau makhluk halus walaupun untuk tujuan baik sebagai [[syirik]].