Teori tetangsi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata.
Penulisan semula rencana
Baris 1:
'''Teori dawai''' (''string theory'') terdiri daripada beberapa suatu set kaedah yang cuba [[Model matematik|memodelkan]] kuasa-kuasa utama iaitu [[graviti]], [[keelektromagnetan]] serta daya-daya nuklear [[Daya nuklear kuat|kuat]] dan [[daya nuklear lemah]] dalam suatu teori yang sama. Teori ini bertujuan menyelesaikan pertembungan antara [[fizik klasik]] dan [[fizik kuantum]] melalui unit-unit asas iaitu melalui graviiti serta teori fizik kuantum ketiga-tiga kuasa asasi yang lain. {{tunas|fizik}}
{{rujukan}}
{{peacock}}
'' 'Teori Dawai' '' adalah cabang [[teori]] [[fizik]] yang sedang berkembang, yang menggabungkan [[mekanik kuantum]] dan [[kenisbian umum]] menjadi [[teori kuantum graviti]]. Dawai-dawai dari teori dawai adalah garis berdimensi satu yang bergetar, tetapi mereka tidak lagi dianggap penting untuk teori, yang kini dapat juga dirumuskan dengan titik-titik atau permukaan.
 
Sejak dicetusnya teori tersebut sebagai [[model talunan ganda]] yang menggambarkan [[hadron]] yang saling berinteraksi dengan kuat sebagai dawai, istilah teori dawai telah diubah untuk merangkumi kumpulan teori superstring yang saling berkaitan. Satu sifat yang dimiliki bersama oleh semua teori ini adalah [[prinsip holografis]]. Terdapat pelbagai rumusan untuk teori dawai, masing-masing dengan struktur matematik yang berbeza, dan masing-masing menjelaskan keadaan fizikal berbeza pula. Namun persamaan pada asas-asas yang ada pada dari pendekatan-pendekatan ini, konsisten logik, dan fakta bahawa beberapa dari mereka termasuk model [[fizik pertikel standard]], membuat banyak ahli fizik percaya bahawa teori dawai adalah teori penjelasan asas tentang alam semesta yang benar . Secara khusus, teori dawai adalah calon untuk [[teori segala sesuatu]] yang paling pertama, salah satu cara untuk menjelaskan semua yang kekuatan alam yang dikenali (graviti, elektromangnet, lemah dan kuat) serta benda (kuark dan lepton) dalam sistem yang lenkap secara matematik.
 
Teori dawai telah dikritik kerana belum dapat menghasilkan ramalan eksperimental kuantitatif. Seperti teori kuantum graviti laainnya, dipercayai bahawa menguji teori langsung dengan percubaan akan memerlukan teknik yang sangat mahal. Belum diketahui apakah ada ujian ketat langsung dari teori ini.
 
Teori dawai diminati banyak [[fizik]] kerana memerlukan idea matematik dan fizik yang baru dan sangat berbeza dari yang sebelumnya. Salah satu yang paling inklusif dari teori dan gaasan ini adalah teori 11-M-dimensi. Menurut cara berfikir M-teori, teori dawai memerlukan [[ruangwaktu]] untuk mempunyai sebelas dimensi, yang bertentangan dengan pandangan biasa akan tiga bilik dan satu masa. Teori dawai yang asli dari tahun 1980-an menjelaskan kes khas dari M-teori di mana dimensi kesebelas yang adalah garis melngkar yang sangat kecil dan jika rumusan ini digunakan sebagai dasar, maka teori dawai memerlukan sepuluh dimensi. Teori dawai namun juga menjelaskan alam semesta kita yang mempunyai empat dimensi ruangwaktu yang dapat diperhatikan, serta alam semesta yang berdimensi lebih tinggi hingga sepuluh dimensi ruang, dan juga kes di mana kedudukan dalam beberapa dimensi yang tidak dijelaskan oleh bilangan sebenar, tetapi jenis kuantiti matematik kuantiti yang berbeza. Jadi, dimensi ruangwaktu bukanlah perkara yang tetap dalam teori dawai namun adalah hal yang boleh berbeza bergantung dari keadaan.
 
<! -
Dalam ilmu fizik, '' 'teori dawai atau yang disebut juga [[Teori dawai | Teori String]]' '' adalah cawangan [[fizik teori]] dimana zarah titik terkecil di [[fizik]] yang berbentuk objek [[1 dimensi ]] yang berupa [[panjang]], yang disebut [[teori dawai | rentetan]]. pelbagai jenis zarah yang dapat diperhatikan terdiri atas keadaan [[kuantum]] yang berbeza dari rentetan tersebut.setiap zarah mempunyai sifat berbeza disebabkan oleh interaksi dari setiap rentetan dan perbezaan [[gelombang string | gelombang]] yang setiap [[teori dawai | rentetan]] hasilkan.selain jenis zarah yang didalilkan oleh model standard fizik partikel, secara semula jadi teori rentetan jugamemasukan konsep [[graviti]], dan salah satu calon untuk [[teori of everything]] (teori segalanya) .merupakan konsep matematik secara mandiri yang menjelaskan semua [[gaya fundamental]] [[materi | pembentuk materi]]. disamping peranannya sebagai hipotesis di fizik zarah, teori rentetan saat ini digunakan secara luas sebagai alat teori di fisika.dan menjelaskan banyak hal dalam [[quantum field | teori quantum field]] dan [[graviti kuantum simpal | graviti kuantum]].
 
Versi terawal dari teori rentetan, ialah [[rentetan bosonic | teori rentetan bosonic]], hanya menyenaraikan [[zarah]] bernama [[boson]]. Mesksipun teori sudah berkembang menjadi [[teori super-string]], yang menyatakan bahawa interaksi [[supersimetri]] hadir di antara [[boson]] dan zarah bernama [[fermion]]. teori rentetan memerlukan adanya [[dimensi tambahan]] agar perhitungan matematik tersebut kosisten. dimensi tambahan ini umumnya burukuran sangat kecil.
 
teori rentetan pertama kali dipelajari di akhir 1960, sebagai teori gaya nuklear kuat (strong nuclear force theory) sebelum akhirnya diabaikan oleh para ahli fizik sebagai pendukung [[quantum chromodinamik | teori quantum chromodinamik]]. kemudian, barulah dsadari bahawa sifat dari hal itu membuat teori rentetan tidak sesuai, dan menjadi calon untuk teori graviti kuatum .
{{tunas|fizik}}
 
[[Kategori: Fizik zarah]]