Saksi Keamanan dan Sosial Quaker: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Quaker Peace and Social Witness"
 
Sedikit pembaharuan.
Baris 1:
'''Quaker DamaiPeace &and SosialSocial SaksiWitness''' ('''QPSW'''), sebelumnyayang dikenalsebelum ini dikenali sebagai '''KawanFriends PerkhidmatanService MajlisCouncil''', dan kemudian sebagai '''Quaker KeamananPeace danand PerkhidmatanService''', adalah salah satu jawatankuasa pusat jawatankuasa Britain Perjumpaan Tahunan PertemuanReligious daripadaSociety Agamaof Masyarakat KawanFriends - negara organisasi Quakernasional Quakers di [[United Kingdom|Britain]]. Ia bekerjaberfungsi untuk mempromosikan kesaksian British Quaker' kesaksian daritentang persamaankesaksamaan, keadilan, keamanan, kesederhanaan dan kebenaran. Ia bekerjaberfungsi bersama kedua-dua kelompok tekanan antarabangsa tempatan kecil dan besar antarabangsa kumpulan tekanan.
 
DiPada tahun 1947, kemudianFriends ''KawanService PerkhidmatanCouncil Majlis''ketika berbagiitu berkongsi [[Hadiah Keamanan Nobel|Hadiah Nobel Perdamaian]] dengan rakan sejawatannyasejawatan Amerika kawan-Kawan[[American AmerikaFriends PerkhidmatanService JawatankuasaCommittee]].
 
== Sejarah ==
AkarAsal-usul QPSW berada didalam dakwahkerja kerja-kerjamisionari yang dilakukan di bawah nama ''KawanFriends MisiForeign AsingMission Persatuan''Association (1868-1927). Dengan penurunankemerosotan misi, ''Misi Persatuan'' Misi bergabung dengan ''DewanMajlis untuk Perkhidmatan Antarabangsa'' (1919-1927) untuk membentuk ''KawanMajlis Perkhidmatan Majlis''Kawan (1927-1978). Yang telah dinamakan ''semula Quaker KeamananPeace danand Perkhidmatan''Service (1979-2000), yang dikenali sebagai ''Quaker DamaiPeace & SosialSocial Saksi''Witness sejak tahun 2001.
 
== Rujukan ==
 
* [http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1947/friends-council-history.html Hadiah Nobel web]
 
== Pautan luar ==
 
* [https://www.quaker.org.uk/our-organisation/our-structures/quaker-peace-and-social-witness-central-committee QPSW web]
* [http://www.quno.org/ Quaker Pejabat Pbb]
* [http://www.mundus.ac.uk/cats/7/235.htm Mundus] – Archives of QPSW
 
{{Penerima Hadiah Keamanan Nobel}}
[[Kategori:Penerima Hadiah Keamanan Nobel]]