Kuda Troia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Kuda Trojan ke Kuda Troy
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
Bot: Menggantikan The_Procession_of_the_Trojan_Horse_in_Troy_by_Giovanni_Domenico_Tiepolo.jpg dengan The_Procession_of_the_Trojan_Horse_in_Troy_by_Giovanni_Domenico_Tiepolo_(cropped).jpg.
Baris 1:
[[Fail:The Procession of the Trojan Horse in Troy by Giovanni Domenico Tiepolo (cropped).jpg|thumb|''La processione del cavallo di Troia'' ("Perarakan Kuda Troy") lukisan [[Giovanni Domenico Tiepolo|Domenico Tiepolo]] (1773), berdasarkan catatan dalam ''[[Aeneid]]'']]
 
'''Kuda Troy''' atau '''kuda Trojan''' merupakan suatu helah perang yang dipakai tentera Yunani sewaktu [[Perang Troy]] untuk menembusi pertahanan kota [[Troy]] demi menawan kota tersebut. Kisah ini dikatakan bermula apabila sekumpulan orang Yunani telah membina sebuah kuda kayu besar yang menempatkan berpuluhan tentera yang tersorok di dalam. Pihak tersebut kemudiannya berlayar balik seolah-olah menyerah kalah sehingga meyakinkan pihak Troy, lalu pihak Troy mengambil kuda tersebut sebagai rampasan perang. Pada sebelah malamnya pula kelompok askar Yunani yang tersorok dalam "kuda" tersebut meloloskan diri secara senyap dan membuka pintu kota dari dalam, lalu membenarkan tentera Yunani yang berpatah balik terus menyerang dan menjarah kota tersebut.