Libya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 63:
}}
 
'''Libya''' atau rasminya '''Republik Arab LibbyaLibya Bersatu''' (bahasa Arab: ليبيا, yang diartikan ke dalam bahasa Libya Lībyā atau الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الإشتراكية) terletak di [[Afrika Utara]], berbatasanbersempadan dengan Laut Tengah, [[Mesir]] di sebelah timur, [[Sudan]] di tenggara, [[Chad]] dan [[Niger]] di selatan serta [[Algeria]] dan [[Tunisia]] di sebelah barat. Ibu kota negaranya adalah [[Tripoli]]. Bilangan penduduk Libya hampir mencecah 6 juta orang tetapi dianggap sebagai sedikit jikalaujika dibandingkan keluasan negaranya yang amat luas sehingga dikira sebagai negara ke-17 terbesar di dunia.
 
Nama "Libya" berasal daripada [[bahasa Mesir]] iaitu "Lebu", yang merupakan sebutan bagi orang-orang [[Berber]] yang tinggal di sebelah barat [[Sungai Nil]], dan dipinjam oleh [[bahasa Yunani]] sebagai "Libya". Pada zaman [[Yunani kuno]], istilah ini mempunyai erti yang lebih luas, yang mencakupi seluruh [[Afrika Utara]] di sebelah barat Mesir, dan kadang-kadang juga ditujukan untuk seluruh benua Afrika.
 
Libya adalah sebuah kerajaan yang didirikan pada [[24 Disember]] [[1951]]. [[Idris I dari Libya|Raja Idris I]] bertindak sebagai pemimpin pemerintahan. Itali telah mencuba untuk merebut Libya dari [[Turki]] dan menjadikannya wilayah jajahan. Tetapi, negara yang berbatasan dengan Laut Tengah ini mendapat kemerdekaan dan kebebasan setelah Itali menyerah kalah kepada Sekutu dalam [[Perang Dunia Kedua]].
 
Pada 2011, Libya terjebak dalam suatu [[Perang Saudarasaudara Libya|perang saudara]] yang merupakan akibat daripada tempiastempiasan [[Kebangkitan dunia Arab|Revolusi Arab 2011]] yang menyaksikan kejatuhan kerajaan Tunisia pimpinan [[Zine El Abidine Ben Ali]] dan Mesir, pimpinan [[Hosni Mubarak]].Pada 27 Februari 2011,Pihak Propro-Demokrasidemokrasi mengisytiharkan penubuhan KerajaanPemerintah Sementara Libya yang dinamakan '''[[Majlis Peralihan Nasional'''('''NationalKebangsaan]] Transitional Council,المجلس الوطني الإنتقالي, al-majlis al-waṭanī al-'intiqālī'''),yang dipimpin olehpimpinan Mustafa Abdul Jalil, bekas Menteri Kehakiman Libya yang telah berpaling tadah dari Kerajaan Jamahiriya pimpinan Gaddafi.
 
== Kota Besar ==
Baris 79:
== Lihat juga ==
* [[Senarai negara berdaulat]]
*[[Libya rejim Gaddafi]]
 
== Rujukan ==