Hilir Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 20:
==Info Daerah==
===Lokasi===
Daerah Hilir Perak terletak di selatan [[Negeri Perak]] sempadan dengan SungaiBagan Bernam dan Sabak Bernam, [[Selangor]]Datuk di sebelah selatan dan [[Selat Melaka]] di sebelah Barat. Ia juga bersempadan dengan daerah-daerah Batang Padang di sebelah Timur dan sempadan-sempadan [[Perak Tengah]] dan [[Manjung]] di sebelah Utara dan Barat Lautnya. Kerajaan tempatan yang mentadbir di daerah ini ialah Majlis Perbandaran Teluk Intan.
 
===Keluasan===
Baris 54:
==Pusat Pentadbiran==
Pada Januari 2016, Bagan Datuk telah diisytiharkan sebagai daerah kecil otonomi Perak dan kemudian pada 15 Jun 2016, Bagan Datoh dibentuk menjadi sebuah daerah baru bersama-sama dengan Hutan Melintang, memecahnya dari Hilir Perak. Bagaimanapun Teluk Intan kekal bertanggungjawab untuk kerja-kerja perbandaran di daerah itu.
 
Teluk Intan merupakan pusat pentadbiran daerah Hilir Perak dan merupakan salah satu Pusat Separa Wilayah Negeri selain [[Taiping]] dan Manjung-Setiawan-Lumut. Lebih 50 buah jabatan-jabatan kerajaan dan berkanun yang dianggotai lebih kurang 8,000 orang kakitangan bertempat di Teluk Intan.