Mencari dan menyelamat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
k Zayn al aziz telah memindahkan laman Pencarian dan penyelamatan ke Mencari dan menyelamat melalui lencongan: Ayat yang lebih tepat
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Image:Canada Search and Rescue.jpg|thumb|right|300px|Sebuah helikopter [[CH-149 Cormorant]] [[Pasukan Kanada]] menaikan seorang penyelamat dari sebuah bot [[Pengawal Pantai Kanada]]]]
 
'''Mencari dan menyelamat''' (''carilamat'' atau M&M) (bahasa Inggeris: ''search and rescue'') merupakan satu kegiatan dan usaha mencari, menolong, dan menyelamatkan nyawa manusia yang hilang atau dikhuatiri hilang atau berada dalam satu kejadian yang membahayakan nyawa seseorang seperti pelayaran, penerbangan, dan bencana.
 
Operasi M&M''carilamat'' dijalankan tidak mengira daerah mahupun di kawasan yang mencabar seperti laut, hutan, gurun, tetapi juga dijalankan di kawasan bandar. Operasi M&M dilakukan oleh pasukan yang bertauliah (biasanya [[perkhidmatan kecemasan]]) dan mempunyai teknik yang tidak membahayakan pasukan bantuannya sendiri mahupun mangsa yang ingin diselamatkan.
 
Ia juga dilaksanakan terhadap sebarang insiden melibatkan penerbangan seperti pesawat terhempas, pendaratan cemas dan sebagainya, sementara pada kejadian melibatkan pelayaran sekiranya terjadinya mana-mana kapal atau bot didapati tenggelam, terbakar, pelanggaran, terkandas dan lain-lain. Begitu juga dengan adanya kejadian yang lain seperti kebakaran, bangunan runtuh, kemalangan kereta api dan lain-lain.