Arang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengembangan daripada penyejagatan kandungan wiki B. Melayu Indonesia
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
Arang pada awalnya digunakan sebagai pengganti [[mesiu]]. Ia juga digunakan dalam [[metalurgi]] sebagai ''reducing agent'', walaupun sekarang sudah ditinggalkan. Sebagian orang menggunakan arang sebagai media gambar. Tetapi sebagian besar produki charcoal digunakan sebagai [[bahan bakar]]. Hasil pembakarannya lebih bersih daripada [[kayu]] biasa.
 
==Penggunaan==
=== Pembakaran ===
Batu arang lazimnya dipakai untuk membakar makanan di luar ruangan dan pada saat [[Kemah|berkemah]]. Di beberapa negara [[Afrika]], arang digunakan oleh sebahagian besar masyarakat sebagai alat [[memasak]] sehari-hari. Walau bagaimanapun, pemakaian bahan ini sebagai bahan api untuk memasak dalam ruang tertutup sangat berisiko karena pembakaran bahan tersebut menghasilkan [[karbon monoksida]] yang mendatangkan bahaya kesihatan tinggi dalam badan.<ref>[http://www.hc-sc.gc.ca/cps-spc/house-domes/fire-feu/detect/index_e.html Smoke Detectors, Carbon Monoxide Detectors, and Charcoal]</ref>
Baris 22 ⟶ 23:
Sejenis arang khas digunakan bagi mengasap [[Hookah]]. Arang menyala diletakkan di atas kerajang, yang diletakkan di atas mangkuk tembakau, dan melalui haba tidak langsung "memasak" tembakau pada suhu yang menghasilkan asap, tetapi tidak membakar.
 
=== Seni lukisamlukisan ===
[[Berkas:Charcoal sticks 051907.jpg|jmpl|Batang arang yang sebagai media [[seni rupa]].]]
Arang digunakan dalam [[seni rupa]] seperti [[pensil]] atau [[krayon]]. Media ini banyak digunakan untuk membuat sketsa dalam ukuran besar atau media di mana permukaan ia memerlukan [[garis]] [[lakaran]] yang kuat agar dinampakkan rupanya, seperti [[kanvas]]. Sebagai media seni rupa, arang dijual dalam bentuk [[batang]]an.