Pengguguran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pengguguran''' ([[bahasa Inggeris]]: ''abortion''), juga '''aborsi''' {{refn|group="nota"|[a-bor-si], pinjaman {{lang-nl|abortie}}, lebih digunakan di Indonesia}}merupakan penyingkiran atau pengeluaran [[embrio]] atau [[fetus]] dari [[uterus]] ibu , dan mengakibatkan kematian embrio atau fetus itu. Proses ini mungkin berlaku secara spontan ([[keguguran]]), atau secara aruhan oleh seorang pakar perubatan.
 
Aspek [[undang-undang]] dan [[moral]] pengguguran aruhan merupakan isu kontroversi di seluruh dunia. Pergerakan pro-pilihan menegaskan hak wanita untuk memilih sama ada untuk menggugurkan bayinya, manakala pro-hidup menentang pengguguran sebagai bentuk pembunuhan dan melanggar prinsip-prinsip moral.
Baris 14:
** ''Pengguguran elektif'': Pengguguran untuk sebab-sebab lain.
 
Perkataan "pengguguran" sendiri selalunya dikaitkan dengan pengguguran aruhanyang didorong (''induced abortion'').
 
== Kejadian ==
Baris 29:
Di negara sedang membangun di mana pengguguran adalah tidak sah, wanita kadangnya terpaksa menggunakan prosedur [[pengguguran aruhan sendiri]]. [[Pertubuhan Kesihatan Sedunia]] menggangarkan bahawa 19 juta pengguguran seperti ini berlaku di dunia setiap tahun dan boleh dikelaskan sebagai pengguguran tak selamat.<ref name="whounsafe">World Health Organization. (2004). [http://www.who.int/reproductive-health/publications/unsafe_abortion_estimates_04/estimates.pdf Unsafe abortion: global and regional estimates of unsafe abortion and associated mortality in 2000]. Retrieved [[2006-01-12]].</ref>
 
==Nota==
<references group="nota"/>
== Rujukan ==
{{reflist}}