St. John Ambulans Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kemaskini maklumat.
Kemaskini maklumat.
Baris 35:
 
Dalam usaha untuk mengukuhkan lagi operasi SJAA dan SJAB, terutamanya selepas kemerdekaan Malaya pada tahun 1957 dan penggabungan berikutnya antara Malaya, Sabah dan Sarawak (untuk membentuk Malaysia) pada tahun 1963, Kerajaan Malaysia memutuskan untuk menggabungkan SJAA dan SJAB dalam Malaya, Sabah dan Sarawak menjadi satu Perbadanan yang dikenali sebagai St. John AmbulansMalaysia. Ini dimungkinkan dengan berlakunya Akta St. John Ambulans Malaysia (Pemerbadanan), 1972 oleh Parlimen Persekutuan. The Royal Assent telah diberikan pada 23 Mac 1972.<ref name="Act">http://www.commonlii.org/my/legis/consol_act/sjaoma1972410</ref>
 
==Keahlian==
Keahlian dalam SJAM terbuka kepada semua individu yang mempunyai ciri-ciri baik, tubuh badan yang baik dan sesuai untuk kesihatan antara umur 17 hingga 65 tahun. SJAM menerima individu-individu yang sesuai dan berminat dari semua lapisan masyarakat tetapi lulus peperiksaan Pertolongan Cemas adalah prasyarat sebelum seseorang diiktiraf sebagai telah mencapai kecekapan minimum untuk menjadi sukarelawan seragam. Kursus latihan dan induksi pertolongan cemas disediakan kepada semua calon sukarelawan secara percuma.
 
SJAM diketuai oleh sukarelawan yang dilantik sebagai peranan fungsian. Walaupun semua sukarelawan baru biasanya akan dimasukkan ke pangkat asas Ahli Ambulans (lelaki) atau Ahli Jururawat (wanita), pangkat yang lebih tinggi mungkin kemudiannya diberikan, mengikut yang sesuai, berdasarkan pelantikan fungsi masing-masing untuk menggambarkan gred formal dalam organisasi yang menganugerahkan kuasa.
 
==Lihat juga==
* [[Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia]]
 
==Rujukan==