Takwim Hijrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Disebabkan [[Takwim qamari|kalendar qamari]] Islam hanya mempunyai 354 atau 355 hari dalam tahunnya, ia perlahan berputar dalam [[Kalendar Gregori|tahun Gregorian]]. Tahun 2018 AD bersesuaian dengan tahun-tahun Islam 1439 - 1440 H.
 
== Takrifan ==
Masa Hijriah dihitung menurut perhitungan qamari dan bukannya suria seperti [[Kalendar Julian|Julian]] atau [[Kalendar Gregori|Gregorian]]. Oleh itu, ia tidak bermula pada 1 Januari 1 M, tetapi pada hari pertama bulan [[Muharam|Muharram]] yang berlaku pada 622 M. Setaraf Juliannya adalahialah 19 April tetapi kadang-kadang tersilap diletakkan pada 16 Julai. Kesilapan itu berasal dari kalendar Islam tabular yang dibuat oleh [[Astronomi Islam pada Zaman Pertengahan|ahli astronomi Islam]] yang terkemudian. Ini menganjakkan masa ke belakang mengikut kalendar lunar, yang menyebabkan ia terlepas tiga [[Bulan-bulan haram|bulan haram]] (kira-kira 88 hari) ditambah pada kalendar kemudian [[Kalendar lunisolar|lunisolar]] antara waktu Hijrah dan 10 H, ketika Muhammad menerima wahyu melarang penggunaan lunisolar.
 
== Sejarah ==
Baris 23:
Dalam takwim Hijrah, terdapat 12 [[bulan (takwim)|bulan]]. Setiap bulan mengandungi 29 atau 30 hari, tetapi lazimnya tidak dalam turutan yang tetap. Secara tradisinya, hari pertama setiap bulan akan bermula setelah anak bulan ([[hilāl]]) kelihatan ketika matahari terbenam. Jika hilāl tidak kelihatan selepas 29 hari pada bulan tersebut, sama ada dilindungi awan atau langit di ufuk barat terlalu terang apabila bulan terbenam, maka, hari tersebut dikira sebagai hari yang ke-30. Pencerapan atau rukyah tersebut haruslah dilakukan oleh orang yang dipercayai dan mengakuinya di hadapan pemimpin.
 
Dengan pencerapan begini mendorong umat Islam berkecimpung dalam bidang [[astronomi|ilmu falak]], yang meletakkan Islam terkehadapan dalam sains tersebut buat beberapa kurun. Amalan tradisi ini masih diikuti di negara-negara lain seperti [[Pakistan]] dan [[Jordan]]. Walau bagaimanapun, kebanyakan peraturan astronomi negara Muslim membenarkan penggunaan Kalendarkalendar dan tidak tertakluk sentiasa kepada cara ini. [[Malaysia]], [[Indonesia]], dan beberapa negara yang lain memulakan bulan ketika matahari terbenam pada hari pertama ketika bulan terbenam selepas matahari terbenam. Di [[Mesir]], bulan bermula ketika matahari terbenam pada hari pertama yang bulan terbenam sekurang-kurangnya lima minit selepas matahari terbenam.
 
[[Umm al-Qura]] yang rasmi, kalendar [[Arab Saudi]] menggunakan kaedah astronomi yang berlainan hinggalah beberapa tahun kebelakangan ini [.<ref>http://www.jas.org.jo/sau.html].</ref> Sebelum 1420H (sebelum [[18 April]] [[1999]]), jika usia bulan yang terbenam di [[Riyadh]] sekurang-kurangnya 12 jam, maka hari yang ''tamat'' ketika matahari terbenam itu merupakan hari pertama setiap bulan. Ini menyebabkan negara tersebut meraikan hari-hari raya sehari atau dua hari awal berbanding negara lain termasuklah [[Haji]] yang hanya menggunakan tarikh Arab Saudi kerana berlangsung di [[Makkah]]. Pada tahun 1380-an H (1970-an), negara Islam berlainan menamatkan puasa Ramadan pada empat hari yang berbeza. Perayaan Aidilfitri lebih seragam pada 1420H. Bagi 1420-22H, jika bulan terbenam selepas matahari terbenam di Makkah, maka hari yang bermula ketika matahari terbenam tersebut ialah hari pertama bulan Saudi, peraturan yang sama juga bagi Malaysia, Indonesia dan yang lain (kecuali tempat rukyah dijalankan).
 
Sejak 1423H ([[16 Mac]] [[2002]]), peraturan telah dijelaskan sedikit yang memerlukan gabungan geosentrik matahari dan bulan untuk berlaku sebelum matahari terbenam, sebagai tambahan untuk memerlukan bulan terbenam berlaku selepas matahari terbenam di Makkah. Ini memastikan yang bulan telah berlalu melepasi matahari ketika senja, walaupun langit masih terlalu terang sebaik sebelum betul-betul kelihatan anak bulan. Secara tegasnya, kalendar [[Umm al-Qura]] digunakan untuk kegunaan awam sahaja. Pembuatnya menyedari yang untuk dapat benar-benar mencerap hilāl buat kali pertamanya boleh berlaku dua hari selepas apa yang dikira dalam kalendar [[Umm al-Qura]].
Baris 57:
 
== Nama bulan Islam ==
Berikut adalahialah nama bulan Islam dan asal-usulnya (yang kebanyakannya muncul sebelum Islam lagi). Kebanyakan nama tersebut timbul sempena cuaca ketika suatu peristiwa besar berlaku ataupun sempena peristiwa besar tersebut. Walau bagaimanapun, oleh kerana semuanya adalahialah nama bulan dan bulan berubah 11 hari lebih awal setiap tahun, maka, musim atau peristiwa asal tidak begitu mempengaruhi nama sesetengahnya kini.
 
# [[Muharam|Muharam al-Haram]] (dipendekkan kepada Muharram – محرّم)
#* Bulan ini mengambil perkataan "Haram" yang bermaksud terlarang. IniHal ini disebabkan budaya atau tradisi Arab mengharamkan sebarang peperangan pada bulan ini. Selepas munculnya [[Islam]], Allah meneruskan budaya ini lantas menjadi satu antara empat bulan haram dalam Islam.
# [[Safar]] (صفر)
#* Perkataan ini bermaksud ''tiupan angin''. Ketika nama tersebut mula diguna pakai, kemungkinan yang ketika itu adalah waktu yang berangin. Safar juga menunjukkan yang masyarakat Arab (badwi) meninggalkan rumah mereka.