Protestan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Pencetus reformasi ini ialah [[Martin Luther]], seorang [[paderi]] Augustinia dan profesor di Universiti Wittenberg, yang menyeru pembukaan debat berkenaan penjualan "indulgences" dimana taubat seorang itu diterima sekiranya dia melakukan sesuatu untuk menebus dosanya. Penjualan ini digunakan secara berleluasa sewaktu [[Perang Salib]] untuk menggalak rakyat Kristian menentang tentera [[Islam]].
 
[[Jean Calvin]] merupakan penyokong kuat [[Lutheranisme|fahaman bawaan Luther]] lalu mengembangkan aspek-aspek ajaran beliau, buah pemikiran ini merupakan tonggak utama dalam mempengaruhi beberapa kumpulan di [[Switzerland]], [[Scotland]], [[Hungary]], [[Jerman]] dan beberapa tempat lain. Pemisahan [[Gereja England]] dari [[Rom]] didititah bawah[[Henry pemerintahanVIII dari England|Raja [[Henry VIII]] yang memerintah [[Kerajaan England]], bermula 1529 hingga 1536, menandakan kemasukan England ke dalam gerakan reformasi ini.
 
Walaupun penganut Protestan percaya kepada [[Yesus Kristus]] sebagai anak [[Yahwe]], mereka dan juga penganut Kristian [[Ortodoks]] tidak mengiktiraf kuasa biskop Rom (iaitu [[Paus (Katolik)|Paus]]), dalam perkara yang berkait dengan ajaran agama Kristian.