Sultan Sharafuddin Idris Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Pengemasan.
Baris 93:
 
==Pendidikan==
Baginda belajar di [[Sekolah Melayu Jalan Raja Muda]], [[Kuala Lumpur]] pada tahun [[1950]] dan [[Institusi St. John]], [[Kuala Lumpur]]. Pada tahun 1960, baginda melanjutkan pelajaran di Hale School di [[Perth]], [[Australia]].
 
Seterusnya baginda menyambung pelajaran di Kolej Langhurst di [[Surrey]], [[Britain]] pada tahun [[1964]].
 
==Kerjaya==
Pernah menjadi pegawai di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Pejabat Daerah Kuala Lumpur dan pejabat Polis Kuala Lumpur.
 
Pada 3 September 1960 dilantik menjadi [[Raja Muda Selangor]] ke-8 . Tetapi majlis pertabalan diadakan pada [[1970]] di [[Istana Alam Shah]], [[Klang]]. Pada 24 April 1999 dilantik sebagai Pemangku Raja Selangor berikutan ayahandanya dilantik menjadi [[Yang di-Pertuan Agong]] ke-11.
 
==Komander Tentera Laut==
Menjadi Komander Kehormat Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia pada [[27 Ogos]] [[1998]]. Pentauliahan ini kerana baginda berjaya mengelilingi dunia selama 644 hari mulai 4 Februari 1995 dengan menaiki [[kapal layar]] peribadinya, [[Jugra]]. Kisah pelayaran ini disiarkan secara bersiri dalam [[Mingguan Malaysia]]. Baginda meminati bidang pelayaran sebagaimana ahli pelayaran Islam dari Afrika bernama [[al-Idrisi]].
 
Pada 1997 baginda mengembara 16,000 km dari [[Beijing]] ke [[Paris]] dengan [[kereta antik]], [[Ford]] model B. Oleh itu baginda diiktiraf oleh [[MalaysianThe Malaysia Book of Records]].<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/SpecialCoverage/agongmangkat/index.asp?y=2001&dt=1122&pub=agongmangkat&sec=Berita&pg=be_15.htm Biodata Sultan Sharafuddin Idris Shah]</ref>
 
== Anugerah ==
Baris 111:
 
==Pembedahan jantung==
Pada 3 Mei 2009, baginda menjalani pembedahan jantung terbuka selama 10 jam di Pusat Perubatan Universiti Stanford di [[Palo AtoAlto, California]], Amerika Syarikat. Pembedahan injap mitra regurgitasi itu terpaksa dilakukan kerana mengalami lecutan pecahan - ukuran bagi keberkesanan jantung - jatuh di bawah 60 peratus dan/atau ventrikel kiri adalah lebih besar daripada 40mm semasa berehat. Lecutan pecahan itu boleh digunakan bagi menganggarkan fungsi ventrikel kiri yang mengepam darah ke seluruh badan. Pembedahan diketuai oleh Prof Dr Craig Miller dan Prof Dr Alan Yeung.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=408427 Sultan Selangor Stabil Selepas Pembedahan Jantung]</ref>
 
==Rujukan==