Orang minyak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Kelemahan: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Reverted 4 edits by 183.171.72.117 (talk) to last revision by 113.210.69.149. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 8:
Kisah orang minyak ini amat popular sehinggakan ia dijadikan sebuah [[Filem Sumpah Orang Minyak|filem]] pada tahun 1958. [[Orang Minyak (filem)|Filem Orang Minyak]] ini diterbitkan oleh [[Malay Film Productions Ltd]] (MPF) dan diarahkan oleh [[P. Ramlee]].<ref>[http://books.google.com.my/books?id=w_JkAAAAMAAJ&q=orang+minyak+dara&dq=orang+minyak+dara&hl=en&ei=lLhaTb7qN8LtrAfitJHPCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDoQ6AEwAg P. Ramlee: the bright star, James Harding, A. H. Ahmad Sarji]</ref>
 
Terdapat satu spesis orang minyak yang pasif atau dikenali Orang Minyak Diesel.juga Spesis ini hanya satu di dunia ini dan telah dikawal ketatterdapat di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Pasir Puteh.Orang minyak ini gemar bermain launchpad dan sangat pakar dalam bidang komputer terutamanya ROG.Beliau pakar dalam bermain game terutama sekali Fornite dan Mobile Legend sehingga beliau membeli skin legend Saber dengan mengambil gambar screen shot dari Google.Beliau juga sering berlatih menggunakan sumpit bersama abang iparnya.Orang minyak ini terdapat di kelas 3 Agama 1 pada tahun 2019.Ini menjadikan kelas ini semakin berbahaya dengan cerita yang sering dibual oleh beliau bersama rakan rakan sekelas yang lain.
 
==Matlamat==
Orang minyak bertujuan bagi memudahkan menceroboh ke dalam rumah bagi matlamat tertentu.Manakala Orang Minyak Diesel suka mengorat semua wanita tanpa mengira pekerjaan, status, gaji dan rupa.
 
==Kelebihan==
Orang minyak mampu memasuki rumah yang berkunci dengan mudah. Selain itu ia dikatakan dapat menghilangkan diri dengan mudah sekiranya dikejar. Mampu melekat pada siling seperti cicak. Mampu juga naik ke atas dengan sehelai benang dan mampu menggunakan pelesit.Orang Minyak Diesel mempunyai bau yang boleh merengsa kulit dan mata. Spesis ini juga sukar dinampak dan boleh teleport ke mana sahaja. Spesis ini kuat melahap makanan seperti maggi 3 bungkus dan tapir mentah.
 
==Kelemahan==
Sekiranya seseorang itu tidak mahu diganggu oleh Orang Minyak pada waktu malam terutamanya gadis, sekeliling tempat tidurnya harus ditaburi dengan kelopak jantung pisang dan daun keladi bira. Untuk menangkap Orang Minyak, apabila Orang Minyak itu telah dikepong, ia harus diselubungkan dengan kain batik lepas untuk melemahkannya. Hanya setelah diselubungkan dengan kain batik lepas baru boleh digigit ibu jari Orang Minyak itu untuk menghapuskannya. malahan ia juga takut dengan cermin , Allahuallam . Orang Minyak Diesel sangat kebal namun boleh dikalahkan dengan membaca selawat di tengkuknya namun amat sukar untuk menangkap orang minyak ini kerana dia akan mengejar wanita
 
==Penelitian secara ilmiah==