Gulden Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas rencana hasil penyejagatan dan penusantaraan bahasa Melayu Indonesia
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 29:
| obsolete_notice = Y
}}
'''[[Gulden]] Belanda''' [ˈɣʏldən; gul-dĕn] ({{lang-nl|gulden}}, {{IPA-nl|ˈɣʏldən|IPA}}; [[simbol mata wang|mata wang]]: '''[[simbol florin|ƒ]]''' atau '''fl.''') adalah [[mata wang]] rasmi dipakai [[Belanda]] sejak abad ke-17 sehingga ia digantikan dengan [[euro]] pada tahun 2002. [[Gulden Antillen Belanda|Gulden]] masih digunakan di [[Antillen Belanda]], sebuah dependensikawasan naungan Belanda, meski mata uangmatawang ini berbedaberbeza darifungsi dan nilainya daripada gulden Belanda lama. Pada 2004, [[gulden Suriname]] digantikan dengan [[dolar Suriname]].
 
Nilai tukarnya yang pasti, masih setara untuk kontrak lama dan untuk pertukaran mata uang pendahuluwang euro di bank sentral,pusat adalahEropah ialah 2.20371 gulden Belanda (NLG) untuk setiap 1 euro (EUR)., Bilanilai ditukar,yang berlawanan nilainyapula adalah EUR 0.453780 untuksetiap NLG 1.
 
==Sejarah==
Nama ''gulden'' merupakan [[kata sifat]] [[bahasa Belanda Pertengahan]] yang bererti "emas",<ref>J. Verdam, ''Middelnederlandsch Handwoordenboek'', Den Haag 1932 (dicetak kembali 1994); ia kini dipadankan dengan ''gouden'' dalam bahasa Belanda moden namun kata sifat ini masih ada dalam bentuk-bentuk lama kata nama khas misalnya ''het Gulden Vlies'' ("the [[Bulu Kencana]]")..</ref> dan nama ini menunjukkan bahawa duit logam ini terbuat dari emas asli. Simbol ƒ atau fl. untuk gulder Belanda berasal dari mata wang lama lainnya iaitu [[florin]].
 
Antara 1999 dan 2002, gulden secara resmirasmi menjadi "subunit nasional" untuk matawang [[euro.]] Tetapi,yang pembayaranbakal fisikdiperkenalkan hanya dapat dilakukan dengansambil gulden, karenamasih tidakdipakai adasementara koinwang-wang ataukertas uangdan kertas euro yangbelum tersedia.
 
== Lihat pulajuga ==
* [[Florin Aruba]]
* [[Duit euro Belanda]]