Pembukaan Kota Mekah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Reverted 1 edit by 60.54.20.230 (talk) to last revision by Atcovi. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 23:
 
== Latar belakang ==
Mengikut catatan sejarah, setelah [[Perjanjian Hudaibiyah|Perjanjian hudaibiyah]] ditandatangani pada tahun keenam hijrah (628 M), Islam berkembang dengan meluas. Hal ini telah menyebabkan masyarakat [[Quraisy]] berasa iri hati. Mereka juga telah membantu Bani Bakar untuk menyerang Bani Khuzaáh yang memberikan kesetiaan kepada Muhammad.
 
Apabila [[Muhammad]] mendapat tahu hal ini, lalu baginda bersama-sama 10,000 orang tentera Islam terus menuju ke Mekah. Dalam perjalanan, tentera Islam telah bermalam di 'Marun zahrán', Muhammad mengarahkan tentera Islam supaya mendirikan khemah dan menyalakan [[obor]] api yang banyak untuk menggerunkan masyarakat [[Quraisy]]. Muhammad juga telah mengutus [[Abbas bin Abdul Mutalib]] untuk berunding dengan Abu Sufyan.
Baris 31:
Setelah memasuki Mekah, Muhammad melakukan [[tawaf]], mencium [[Hajar Aswad]] dan memusnahkan berhala yang terdapat di sekeliling [[Kaabah]]. Baginda juga memasuki Kaabah dan mencuci dinding Kaabah dengan air zam-zam. Selain itu, baginda memaafkan dan membebaskan penduduk Mekah yang pernah menentang Islam.
 
== Nota kaki ==
{{reflist}}