Assyria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Contoh karya seni rupa babilonia beserta sejarahnya
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 33:
Hammurabi akhirnya menyaingi atas Ishme-Dagan, dan menakluk Ashur untuk Babylon. Dengan Hammurabi, pelbagai ''karum'' di Anatolia dihentikan aktiviti perdagangan — kemungkinan disebabkan barang dari Assyria telah kini didagangkan dengan rakan' Babylonia.
 
Assyria telah diperintah oleh raja orang suruhan yang bergantung pada Babylonia untuk suatu abad. Selepas [[Pengepungan Babylon|kejatuhankerajaan Babylon ditumpaskan]] kepadaorang-orang [[KassitesBangsa Kass|Kass]], [[Hurriansbangsa Hurr]] mendominasi kawasan utara, termasuk Ashur.
 
== Tempoh Assyria Pertengahan ==
Baris 39:
 
=== Ashur-uballit I ===
Pada [[abad ke-15 SM]], [[Saushtatar]] raja "''Hanilgalbat''" (Hurrians dari [[Mitanni]]), menggeledah Ashur dan buat Assyria satu orang suruhan. Assyria memberi penghormatan ke Hanilgalbat hingga kuasa Mitanni runtuh dari tekanan [[Hittite]], membolehkan [[Ashur-uballit I]] ([[1365 SM]]–[[1330 SM]]), untuk sekali lagi buat Assyria satu merdeka dan kuasa menakluk pada kos [[Babylonia]]; dan satu masa datang apabila raja KassiteKass di Babylon telah lega mengahwini anak perempuan Ashur-uballit, dimana surat ke [[Akhenaten]] dari [[Mesir]] membentuk bahagian dari [[surat Amarna]]. Perkahwinan ini membawa ke akibat malapetaka, laksana puak KassiteKass pada lapangan membunuh raja Babylon dan meletakkan satu pembohong pada takhta. Assur-uballit dengan pantas mara ke Babylonia dan menuntut bela anak lelaki mertuanya, membuatkan [[Kurigalzu]] raja baris diraja di sana.
 
=== Perkembangan Assyria ===
Baris 50:
Laksana empayar Hittite runtuh dari serangan hebat [[Phrygian]]s (dipanggil [[Meshech|Mushki]] dalam riwayat Assyria), Babylon dan Assyria mula bersaing untuk rantau [[Amorite]], dahulunya dibawah kawalan kukuh Hittite. Raja Assyria [[Ashur-resh-ishi I]] mengalahkan [[Nebuchadnezzar I]] dari Babylon dalam satu pertempuran, apabila pasukan mereka bertembung antara satu sama lain di rantau ini.
 
Anak lelaki Ashur-resh-ishi, [[Tiglath-Pileser I]], mungkin dianggap sebagai pengasas empayar Assyria pertama. Pada [[1120 SM]], dia menyeberangi [[Euphrates]], menawan Carchemish, mengalahkan Mushki dan tinggalan Hittites—malah didakwa mencapai [[Laut Hitam]]—dan mara ke [[Laut Mediterranean|Mediterranean]], menakluk [[Phoenicia]], dimana dia buru lembu liar. Dia juga mara ke dalam Babylon dua kali, memegang judul lama "Raja Sumer dan Akkad", walaupun dia tidak mampu untuk gulingkan raja sebenar di Babylonia, dimana dinasti KassiteKass lama kini tewas kepada yang Elamite.
 
=== Masyarakat dalam tempoh Assyria Pertengahan ===
Assyria mempunyai kesukaran dengan pemastian jalan dagangan terbuka. Tidak seperti situasi dalam Tempoh Assyria Kuno, logam Anatolia dagangan berkesannya didominasikan oleh [[Hittite]] dan [[Hurrian]]. Mereka juga mengawal pelabuhan Mediterranean sementara [[Kassitebangsa Kass|orang-orang Kass]] mengawal jalan sungai selatan ke [[Teluk Parsi]].
 
Kerajaan Assyria Pertengahan disusun dengan baik dan dalam kawalan kukuh raja. Raja juga berfungsi sebagai Paderi Tinggi [[Anshar|Ashur]], dewa negeri. Dia mempunyai sesetengah kewajipan untuk memenuhi dalam pengikutan, dan babitkan menyedia sumber untuk kuil. Jawatan paderi menjadi kuasa major dalam masyarakat Assyria. Konflik dengan jawatan paderi adalah kemungkinan punca dari pembunuhan raja [[Tukulti-Ninurta I]].