Pegawai (angkatan tentera): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Protected "Pegawai (angkatan tentera)": Laku musnah berlebihan ([Sunting=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 02:06, 4 Oktober 2020 (UTC)) [Pindahkan=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 02:06, 4 Oktober 2020 (UTC)))
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Pangkat Tentera}}
[[File:British army Lt. Col. Alistair Aitken, commanding officer, Combined Forces Lashkar Gah, and Warrant Officer Evan Philbin, with Alpha Company, 4th Battalion, Royal Regiment of Scotland, discuss mission objectives 110716-M-SM240-701.jpg|thumb|350px305px|Seorang pegawai bertauliah (kiri) dan seorang pegawai tanpa tauliah (kanan) sedang membincangkan objektif misi di Afghanistan.]]
 
'''Pegawai''' ialah seorang anggota dalam [[angkatan tentera]] atau [[perkhidmatan beruniform]] yang memegang jawatan pemerintah. Digunakan tanpa butiran selanjutnya, istilah "pegawai" hampir merujuk kepada '''pegawai bertauliah''', iaitu bahagian yang paling kanan dalam sesebuah pasukan yang memperolehi kuasa daripada [[Pentauliahan (dokumen)|pentauliahan]] sesebuah negara. Dalam erti kata yang lebih luas, istilah "pegawai" juga meliputi pemimpin peringkat rendah yang dirujuk sebagai [[pegawai tanpa tauliah]].
 
==Pegawai bertauliah==
{{See also|Akademi tentera|:Kategori:Akademi tentera mengikut negara}}
Pegawai bertauliah secara amnya menerima latihan sebagai generalis [[kepimpinan]] dan [[pengurusan]], sebagai tambahan kepada latihan yang berkaitan dengan [[bidang pengkhususan]] tertentu mereka atau tugas dalam tentera. Banyak tentera moden memerlukan [[ijazah]] sebagai syarat untuk [[Pegawai (angkatan tentera)|pentauliahan]], walaupun dari kumpulan lain-lain pangkat. Yang lain, termasuklah [[Angkatan Tentera Australia]], [[Angkatan Tentera British]] (BAF), [[Tentera Darat Nepal]], [[Angkatan Tentera Pakistan]] (PAF), [[Tentera Switzerland]], [[Angkatan Bersenjata Singapura]], [[Pasukan Pertahanan Israel|Angkatan Bersenjata Israel]] (IDF), [[Angkatan Tentera Sweden]], dan [[Angkatan Tentera New Zealand]], berbeza kerana tidak memerlukan ijazah untuk pentauliahan - walaupun sebilangan besar pegawai negara-negara ini merupakan [[Konvokesyen|siswazah]]. Dalam Angkatan Bersenjata Israel, ijazah universiti diperlukan bagi pegawai untuk naik ke pangkat [[Leftenan Kolonel]]. IDF selalu menaja pengajian untuk [[Mejar]] manakala para pegawai [[tentera udara]] dan [[tentera laut]] mendapatkan ijazah akademik sebagai sebahagian daripada program latihan mereka.
 
Baris 20 ⟶ 19:
{{use dmy dates|date=March 2012}}
{{Authority control}}
 
{{DEFAULTSORT:Officer (Armed Forces)}}
[[Category:Ketenteraan]]
[[Category:Pangkat tentera]]