Tahāfut At-Tahāfut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 11:
 
== Kandungan ==
Ibnu Rusyd bahas mempertahankan kepercayaan para filsuf [[Faham Ibnu Sina|Ibnu Sina]] dan melawan hujah-hujah Al-Ghazali. Ia dikarang dalam bentuk dialog; Ibnu Rusyd petik hujah beliau dan membalasnya. Ibnu Rusyd cuba untuk mencipta keharmonian antara iman dan falsafah, antara idea-idea Aristoteles dan [[Islam]]. Beliau juga berkata yang [[Aristoteles]] itu benar dan kalam [[Al-Quran]] juga benar. Berikut ialah senarai hujah perbincangan ''SengkarutTahāfut SengkarutAt-Tahāfut'':
 
# Perihal keabadian alam
Baris 38:
 
== Sambutan pengkritik ==
''SengkarutTahāfut Sengkarutat-Tahāfut'' tidak diterima oleh sarjana-sarjana Islam sezaman dengan baik.{{Citation needed|date=April 2016}} Pada abad ke-15, seorang sarjana dari [[Empayar Uthmaniyah|Kerajaan Uthmaniyah]], Mustafá ibn Yusuf Al-Bursawī (m. 1487, juga dikenali sebagai ''Khwāja Zāda''), menentang keras pandangan Ibnu Rusyd dan mempertahankan pendapat Al-Ghazali.
 
Di Eropah pula, karya penulisan Ibnu Rusyd diterima dengan elok oleh sarjana-sarjana Nasrani dan Yahudi dan telah menerbitkan aliran [[Averoisme|falsafah Ibnu Rusyd]].<ref name="Ahmad" />