Jata negara Iran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Bot: removing exist language links in wikidata: nl
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Coat of arms of Iran.svg|right|150px]]
'''LambangJata negara [[Iran]]''' didiperkenalkan sebelahsecara kananrasmi diperkenalkanpada pada ahuntahun [[1980]], sejajar dengan kejayaan [[Revolusi Iran]]. Lambangmenggantikan inilambang hanyalah[[Singa perkataandan Matahari]] yang tertera di [[AllahBendera Iran|bendera negara tersebut]], ﺍﷲia diditukarkan dalammelalui pemindaan perlembagaan Irz=an oleh [[Parlimen Iran|Parlimen negara tersebut]] yang tuurt dipersetujui [[Ayatollah|Ayatullah]] [[tulisanRuhollah ArabKhomeini]].
 
Lambang ini hanyalah perkataan [[Allah]] ﺍﷲ dalam [[Abjad Arab|tulisan Arab]] daripada empat [[bulan sabit]] dan satu [[pedang]] - dari kanan ke kiri, sabit pertama membentuk huruf ''[[alif]]'', sabit kedua membentuk huruf ''[[lam]]'' pertama, bilah pedang membentuk huruf ''lam'' kedua, dan sabit ketiga dan keempat membentuk huruf ''[[Ha (huruf Arab)|ha]]''; keli,a-lima objek ini membawa maksud lima [[Rukun Islam]]. Di atas pedang itu pula (di tengah tengah lambang) adalah tanda ''[[tasydid]]''
Perkataan Allah dalam lambang ini dibina daripada empat bulan sabit dan satu pedang. Lima objek ini membawa maksud lima [[Rukun Islam]]. Di atas pedang itu pula (di tengah tengah lambang) adalah tanda [[tashdid]] [[shadda]]. Lambang ini juga menyerupai bunga tulip yang bertujuan untuk mengingati magsa korban pejuang-pejuang [[Iran]] dalam mempertahankan negara mereka. Ini adalah kepercayaan lama orang Iran bahawa mereka yang terkorban dalam perang mempertahankan negara, bunga tulip merah akan tumbuh di kuburan mereka.
 
Secara keseluruhannya, lambang ini dirancang menyerupai [[bunga tulip]] yang bertujuan untuk memperingati para pejuang [[Iran]] dalam mempertahankan negara mereka - kepercayaan lama orang Iran bahawa bunga [[tulip]] merah akan tumbuh di kuburan para [[pahlawan]] yang terkorban dalam perang mempertahankan negara, mereka.
 
Lambang ini direka oleh [[Hamid Nadimi]] dan diluluskan secara rasmi oleh [[Ayatollah Khomeini]] pada [[9 Mei]], [[1980]].
 
== Lihat Jugajuga ==
* [[Bendera Iran]]