Bom tangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
CyberTPBOT (bincang | sumb.)
k pengemasan, replaced: masaalah → masalah
Baris 14:
 
Bom tangan mempunyai bahagian utama seperti berikut:
* Badan -- mengandungiBadan—mengandungi pengisi dan dalam kebanyakan bom tangan juga mengandungi serpihan.
* Pengisi -- bahanPengisi—bahan kimia atau letupan dalam bom tangan, yang menentukan kegunaan bom tangan dan ciri-cirinya.
* Fius -- membolehkanFius—membolehkan bom tangan berfungsi dengan menyalakan atau meletupkan bahan pengisi.
 
=== Menggunakan bom tangan ===
Baris 30:
Pelempar perlu memberi amaran kepada anggota-anggota lain sekiranya bom tangan terlepas pegang selepas diaktifkan mahupun bom dilepaskan ke dalam kawasan tertutup seperti terowong.
 
Bom tangan juga sering digunakan di lapangan bagi membina [[jerangkap samar]]. Konsep asas ialah menggunakan aksi sasaran (seperti membuka pintu, atau menghidupkan kereta) untuk meletupkan bom tangan. Jerangkap samar bom tangan mudah dibina di lapangan dengan menggunakan bahan yang ada. Bagaimanapun, ia menyumbang kepada masaalahmasalah [[bahan letupan hidup]] (''unexploded ordnance'').
 
=== Rekabentuk dan operasi ===
Baris 44:
# Bom tangan serpihan yang ditunjukkan menggunakan peletup.
 
Bom tangan biasanya direka agar mudah dilempar. Sebagai contoh ia mempunyai berat 500 g (1 paun) dan mempunyai ukur lilit 100  mm. Bom tangan biasa boleh dilempar sejauh 25 hingga 35 meter oleh askar biasa. Ia menggunakan sebatian [[Siklotrimetilena trinitramina|RDX]], [[komposisi B]] atau [[Trinitrotoluena|TNT]] sebagai bahan peletup.
 
Bom tangan ''nenas'' klassik, seperti [[bom Mills]], menggunakan [[ubat bedil]] dan kerangka besi tuang, yang menjadi serpihan sepanjang bahagian lemah yang disengajakan pada kerangka.
Baris 60:
[[Fail:G-Fig1-13.JPG|thumb|kanan|100px|Bom asap]]
Bom asap merupakan jenis bom tangan bentuk tin yang digunakan sebagai peranti isyarat darat ke darat atau darat ke udara, peranti penanda zon sasaran atau pendaratan, atau peranti tabir bagi pergerakan tentera. Bekas bom asap biasanya terdiri daripada silinder kepingan logam dengan liang bukaan di bahagian atas dan bawah bagi membebaskan asap apabila diaktifkan. Pengisinya biasanya terdiri daripada 250 hingga 350 gram campuran asap pewarna (merah, hijau, kuning, atau ungu) (kebanyakannya [[kalium klorat]], laktosa dan pewarna). Jenis bom tangan asap lain, adalah jenis meletup. Ia mengandungi fosforus putih (WP) yang tersebar melalui letupan. Fosforus ini terbakar apabila didedahkan kepada udara dan menyala dengan nyalaan berwarna kuning terang, sambil menghasilkan asap putih yang banyak (fosforus pentoksida). Ia juga berfungsi sebagai bom pembakar ( ''incendiary grenades (q.v.)'' ).
{{clear}}
<BR CLEAR="all" />
 
=== Kawalan rusuhan ===
[[Fail:G-Fig1-14.jpg|thumb|kanan|100px|Bom gas CS]]
Bom gas digunakan untuk membubarkan kumpulan orang ramai. Yang paling dikenali adalah bom pemedih mata (bom tangan [[gas CS]]). Bom tangan ini menyerupai bom asap dari segi bentuk dan cara digunakan. Walaupun dengan gas pemedih mata, pengisinya terdiri daripada 80 hingga 120 gram CS (Chlorobenzol malononitrile). Bahan kimia beracun toksid ini (apabila bersentuhan dengan muka) menyebabkan rasa terbakar yang teruk pada mata dan pada kerongkong apabila dihidu. Sekiranya seseorang itu kekal terdedah kepada gas ini untuk tempoh panjang (melebihi 10 minit) ia mampu menyebabkan [[lepuh]] pada kulit dan kecederaan kekal pada paru-paru (sebagai contoh [[barah paru-paru]]). Bagi mereka yang lemah dan berumur, gas CS mampu menyebabkan kematian.
{{clear}}
<BR CLEAR="all" />
 
=== Bom pembakar ===
Baris 72:
 
Pembakaran thermate dan phosphorus adalah paling teruk dan menyakitkan kerana thermate dan phosphorus terbakar pada kadar pantas dan suhu yang membolehkan satu partikel kimia tersebut membakar menembusi hampir kesemua ([[kulit]], [[saraf]], [[otot]] dan juga [[tulang]], walaupun di tempat di mana tidak terdapat oksigen. Selain itu, phosphorus putih amat beracun. Dos 50-100 milligram mampu membawa kematian.
<br {{clear="all" />}}
 
=== Bom tangan gegaran ===